בנין עיריית תל אביב, הבריכה והמזרקות. צילום: רונן מחלב
בניין עיריית תל אביב. צילום: רונן מחלב

מה יעלה בגורל 100 משפחות בשכונת הארגזים?

חברות מועצת העיר, שולה קשת ומוריה שלומות, הגישו ערר לוועדה המחוזית נגד החלטת העירייה לתת תוקף לתכנית לפינוי-כפוי בשכונה
רותי בוסידן | 11.05.2022

חברות מועצת העיר תל אביב-יפו, שולה קשת ומוריה שלומות ('אנחנו העיר'), הגישו ערר לוועדת הערר המחוזית כנגד החלטת העירייה לתת תוקף לתכנית החדשה לפינוי-כפוי בשכונת הארגזים בעיר. עו"ד שרון קרני כהן מעמותת 'במקום-מתכננים למען זכויות תכנון' מייצגת את חברות המועצה בהליך.

כפי שמפורט בערר, לפי התכנית, העירייה מבקשת להגדיל משמעותית את זכויות הבנייה של היזמים המקדמים תכנית לפינוי-כפוי בשכונת הארגזים, בתמורה לפיצויים מזעריים למשפחות המתגוררות בשכונה.

לפי מתווה פיצויים המנוהל על ידי העירייה, מתוך 360 בתי אב בשכונה מהם 241 המתגוררים בשכונה בפועל.

25 משפחות תקבלנה דירה חליפית בגודל 3 חדרים, עוד כ-90 משפחות יקבלו זכות לרכישת דירה בגודל 3 חדרים בהנחה וכ-20 משפחות תקבלנה פיצוי בסך 50,000 שקל. השאר, כ-100 משפחות, לא תהיינה זכאיות לפיצוי כל שהוא.

תמורת פיצוי חלקי של 138 משפחות, העירייה מבקשת לתת ליזמים תוספת זכויות ל-1,838 יחידות דיור בגודל ממוצע של 100 מ"ר, עוד 200 יחידות דיור מוגן ועוד אלפי מ"ר למסחר ותעסוקה.

בערר, מתארות קשת ומוריה את ההליך הלקוי לטענתן שבו קודמה התכנית. בין היתר – דיונים מבלי שהוצגו לחברי וועדת התכנון מסמכי התכנית, סירוב להציג תחשיב כלכלי להשוואת שווי זכויות הבנייה מול עלות הפיצוי לתושבים המפונים, חריגה מסמכות בכל הקשור להיקף הזכויות הכלול בתכנית, הליך שיתוף ציבור פגום, מעט מדי דיור בר השגה וללא דיור ציבורי כלל.

הערר מפרט קיצורי דרך נוספים בניסיון העירייה לאשר את התכנית, כמו צמצום ההקצאה לשטחי ציבור, והחלטה למקם בדיעבד, אחרי שהתכנית כבר פורסמה להתנגדויות, חניון אוטובוסים גדול בכניסה לשכונה.

באופן אבסורדי, לטענתן, רשות מקרקעי ישראל (בעלת הקרקע) קידמה את התכנית עבור היזמים ופטרה אותם מתשלום בעד הגדלת הזכויות. בה בעת, הרשות, סירבה לבדוק אם הפיצוי לתושבים הוגן, ואם הפיצוי מצדיק את ההטבות שבתכנית.

חברת המועצה שולה קשת. צילום: פרטי

חברת המועצה שולה קשת. צילום: פרטי

חברת המועצה שולה קשת: "יש פער עצום בין הטבות במאות מיליונים שהעירייה מבקשת לתת ליזמים, ובין הפיצוי העלוב למאות משפחות שתאבדנה את ביתן. אם לא די בכך, העירייה מציעה להקים ב'ארגזים' שכונת מגדלים אנטי-עירונית, ללא רחובות איכותיים, עם שטחי ציבור קטנים מהנדרש, וללא דיור מגוון. אי אפשר לעבור לסדר היום מול תכנית כזו לפינוי-כפוי, ולכן נאלצנו להגיש את הערר".

חברת המועצה מוריה שלומות הוסיפה: "לפני כמה שבועות נפגשתי עם קבוצת תושבים ותושבות מהשכונה. אני משוכנעת, שמשפחות רבות עלולות לאבד את ביתן מבלי שהתכנית מציעה להן פתרון. העירייה היא רשות ציבורית ולא חברת נדל"ן, ולכן אינה יכולה לקדם תכנית המנשלת מאות משפחות מביתן מבלי לתת את הדעת ליום שאחרי".

עו"ד שרון קרני, היועצת המשפטית של עמותת "במקום – מתכננים למען תכנון", שהגישה את הערר: "פערי הכוחות בין היזמים לתושבים בשכונת הארגזים מחייבים את עיריית תל אביב ורשות מקרקעי ישראל, כגופים ציבוריים רבי עוצמה, לדאוג לתושבים הללו. כנגד הגדלה דרמטית של זכויות הבנייה, יש לתת פיצוי ראוי למי שחיו ובנו קהילה בשכונת הארגזים. במצב הקיים המשפחות עלולות למצוא את עצמן ללא קורת גג וללא שום חלופות".

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "תכנית הארגזים – צפון (תא/מק/4822) הינה תכנית המקודמת על קרקע בבעלות מדינת ישראל עליה חל הסכם פיתוח בין רשות מקרקעי ישראל לבין היזם. התכנית הינה בסמכות הוועדה המקומית, תואמת את תכנית המתאר העירונית תא/5000 ואף יוצרת תועלות רבות לתושבי השכונה והאזור. לאור זיהוי תועלות חשובות אלה, החליטו הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ורשות מקרקעי ישראל על הצטרפותן כמגישות התכנית. התכנית עצמה קודמה תוך קיום הליך שיתוף ציבור התואם את המדיניות העירונית לעניין זה. פרטי הערר יילמדו והמענה יינתן באופן מסודר בערכאות המתאימות".

 

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *