תחנה מרכזית תל אביב. צילום: אביה בן דוד
תחנה מרכזית תל אביב. צילום: אביה בן דוד

מתחדש המאבק לפינוי התחנה המרכזית החדשה בת"א

מטה המאבק לפינוי התחנה עתר לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה לפנות אותה עד שנת 2023
רותי בוסידן | 08.05.2022

בעקבות קריסת המתווה לפינוי התחנה המרכזית בתל אביב שלחה האגודה לזכויות האזרח פנייה דחופה לעיריית תל אביב ודרשה ממנה לממש את המתווה או להכין מתווה חלופי לפינוי התחנה. בתשובה השיב היועץ המשפטי של העירייה כי הטענות "אשר מכוונות להצגת התחנה כמקום מסוכן ומוכה זיהום אויר קיצוני, פשוט אינן נכונות".

בשל המצב, עתר מטה המאבק באמצעות האגודה לזכויות האזרח לבית המשפט המחוזי בתל אביב: "בשל התנהלותו התמוהה של ראש העירייה נגזר על תושבי המקום לחיות לצד המפגע הקשה עוד שנים רבות וארוכות, ובריאותם בסכנה, כאשר ברור כיום שיש חלופה אפשרית וישימה לפינוי מהיר של התחנה", נכתב בעתירה.

האגודה לזכויות האזרח יחד עם חברת המועצה שולה קשת, יו"ר הוועד המקומי של שכונת נווה שאנן ומטה המאבק, חברי מועצה מטעם סיעת 'אנחנו העיר' ופעילים במטה המאבק לפינוי התחנה, וארגון מגמה ירוקה, עתרו לבית המשפט בדרישה לקיים את המתווה שעליו הוסכם בין עיריית תל אביב ושורה של משרדי ממשלה, בהובלת משרד התחבורה, לפינוי התחנה המרכזית עד לשנת 2023 או לחתום על מתווה חלופי שיבטיח את פינוי התחנה עד למועד זה.

כניסה לתחנה מרכזית תל אביב. צילום: אביה בן דוד

תחנה מרכזית תל אביב. צילום: אביה בן דוד

בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד גיל גן-מור מהאגודה, מצוין כי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב הינה המפגע המרכזי במטרופולין תל-אביב. המיקום של מסוף האוטובוסים המרכזי של המטרופולין במבנה עצום בלב שכונת מגורים, והתנועה המסיבית של האוטובוסים מונעי הדיזל במקום, מייצרים במקום זיהום אוויר אשר סמנכ"לית המשרד להגנת הסביבה ציינה לגביו כי מדובר "במפגע זיהום האוויר החמור ביותר בישראל". אם לא די בכך, נאמר בעתירה, חברת הניהול של המתחם מזניחה את המקום, שסובל מליקויים חמורים שאף הובילו להוצאת צו סגירה בשל ליקויי בטיחות, חלק מקומות המבנה נטושים וסביבתו מהווה מוקד לפשיעה, סחר בסמים וזנות ומטרדי רעש ולכלוך. לטענת העותרים, אין חולק על כך שהתחנה דרדרה את שכונת נווה שאנן והאיזור כולו.

על פינוי התחנה כבר הוחלט במסגרת תכנית המתאר של תל אביב אך הפינוי מותנה בהקמת מסופי קבע חלופיים, שצפויים להיפתח רק בשנת 2040, בשל היותם משולבים עם המטרו. במהלך שנת 2021 הבינו כלל הגורמים שלא ניתן להמשיך ולקיים את התחנה לתקופה כה ממושכת תוך המשך הפגיעה בשכונה כולה וסיכון בריאות התושבים, וגובש מתווה לפינוייה עד לשנת 2023. עם זאת, לטענת העתירה, "באופן תמוה וחד צדדי", לאחר שהמתווה גובש ופורסם לציבור, החליט ראש העירייה לסגת ברגע האחרון מהסיכומים בטענה שאחד המסופים החלופיים פוגע באתר טבע עירוני.

חברת המועצה שולה קשת. צילום: פרטי

חברת המועצה שולה קשת. צילום: פרטי

לאחר שהתברר שמדובר באתר מעשה ידי אדם בעל ערכיות נמוכה, וכי משרד הגנת הסביבה תומך בפינוי התחנה גם על חשבון אותו אתר טבע עירוני,  פנתה האגודה לזכויות האזרח ליועץ המשפטי של עיריית ת"א בדרישה לממש את המתווה ולטענתה "נדהמה מתשובת העירייה שבה נאמר כי 'הטענות בבסיס המכתב, אשר מכוונות להצגת התחנה כמקום מסוכן ומוכה זיהום אויר קיצוני, פשוט אינן נכונות'. כמו כן, מציעה העירייה פתרון תמוה לפיו המדינה תעקוף את העירייה ואת הליכי התכנון המקובלים ותכריז על המקום כמיזם תשתיות לאומיות.

"האופן בו חזר בו ראש העירייה מסיכומים שנקבעו בעמל רב מול כל גורמי הממשלה, הוא תמוה, בלשון המעטה", נכתב בעתירה. "מדובר במתווה שאמור היה לתת מענה למפגע קשה ולבעיית זיהום אוויר חמורה, תוך התגייסות של משרדי הממשלה ושל רמ"י למתן קרקע ולמימון מלא של המתווה.

"ההתעקשות של העירייה שלא ניתן לקיים את המתווה בשל אתר טבע עירוני קטן מעשה ידי אדם הייתה כל כך תמוהה, שהשרה להגנת הסביבה מיהרה לציין כי כשעל כפות המאזניים פינוי התחנה מול שמירה על אתר הטבע, אין בכלל ספק שפינוי התחנה עדיף".

עוד נכתב בעתירה: "העובדה שהעירייה לא מקדמת כיום מתווה חלופי לפינוי מלא של התחנה מהאוטובוסים, מצביעה על כך שראש העירייה גמר אומר בליבו להשאיר את התחנה המרכזית במקומה לעוד שנים ארוכות וממושכות תוך התעלמות מהמפגע שהיא מייצרת וזיהום האוויר החמור. בשל התנהלותו של ראש העירייה נגזר על תושבי המקום לחיות לצד המפגע הקשה עוד שנים רבות וארוכות, ובריאותם בסכנה, כאשר ברור כיום שיש חלופה אפשרית וישימה".

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "ראשית נציין כי סוגיית פינוי המסוף התחבורתי נמצאת כולה באחריות משרד התחבורה ולא העירייה. בנוגע לטענות על זיהום האוויר – על פי הנתונים השנתיים העדכניים לשנת 2021, ניתן לראות כי לא הייתה אף חריגה ב-no2 שהוא מזהם שמקורו ברכבים. באותה שנה הייתה חריגה קטנה ולא משמעותית של חלקיקי pm2.5  מזיהום אבק- של 13 ימים בלבד במהלך כל השנה מעבר לתקן המותר. נוסיף כי על פי הנתונים מהמשרד להגנת הסביבה שבידי העירייה, יש דווקא ירידה עקבית בערכי הזיהום ב-6 השנים האחרונות בסמיכות לתחנה המרכזית. נדגיש כי הדרך הטובה ביותר להפחתת מזהמים באוויר היא  החלפת צי האוטובוסים לחשמליים – נושא שנמצא בסמכות הממשלה. העירייה מצידה פועלת להפחתת ריכוזי המזהמים באזור, מעורבות בתכנון הקווים והפחתת מספר יציאות האוטובוסים היומיות, קידום תכנית 'עיר אוויר נקי', להגבלת כניסת רכבים מזהמים לעיר, סלילת שבילי אופניים  וסגירת רחובות לרכבים, הפעלת מערך שיתוף רכבים, שתילת עצים  ועוד.

"באשר לעתירה – העירייה תלמד את הטענות ותגיב להן, כמקובל, במסגרת ההליך המשפטי בבית המשפט".

 

 

 

 

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.