שוק הכרמל. צילום: גלעד קוולרצ׳יק, באדיבות עיריית תל אביב-יפו
שוק הכרמל. צילום: גלעד קוולרצ׳יק, באדיבות עיריית תל אביב-יפו

בתכנון: שיפוץ נרחב ו"ירוק" לשוק הכרמל

כהתחלה ישודרג רק חלקו הדרום-מערבי של השוק. בין הסעיפים העיקריים: קירוי השוק, הרחבת הדרכים להולכי הרגל והפיכתו לשוק ירוק וסביבתי. מתקן מיחזור וקומפוסט עירוני חדש יוקם במתחם
איתי בכר | 29.12.2021

מהפך בשוק הכרמל: הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב תדון היום (רביעי, 29.12.21) בתוכנית חדשה לחלקו המערבי של שוק הכרמל. התוכנית מתייחסת לשטח שבין הרחובות הכרמל, דניאל, כנפי נשרים וסמטת הכרמל, והיא חלק מתוכנית ענק שתכלול את מרבית שטחי השוק. מדובר בשטח בן 10 דונם ובו זכויות בנייה לכ-7,000 מ״ר. מרבית המבנים בשטח זה אינם מוסדרים והוקמו ללא היתר בנייה, וחלקם אף במצב רעוע וקיים חשש לקריסתם. לדברי סגנית ראש העיר מיטל להבי, לא יבוצעו הריסות ובניות ללא הסכמות עם הסוחרים.

מה בתוכנית? הפיכת שוק הכרמל לשוק ירוק וסביבתי. בעלי הדוכנים בשוק יחויבו ב״תו ירוק״ לעסקים (אין קשר לתו הירוק של משרד הבריאות) הכולל תקנים סביבתיים מחמירים. על גגות השוק יוקמו פאנלים סולאריים, מכירת אריזות פלסטיק תאסר ובמתחם השוק יוקם מתקן מיחזור וקומפוסט עירוני בו ניתן יהיה למחזר פסולת, שאריות מזון, נייר, פלסטיק, חשמל וטקסטיל. כיום, מדי ערב מפנה העירייה כמויות ענק של פסולת משוק הכרמל – ברובו אריזות קרטון ושאריות מזון.

שוק הכרמל. צילום: דין אהרוני, באדיבות עיריית תל אביב-יפו

שוק הכרמל. צילום: דין אהרוני, באדיבות עיריית תל אביב-יפו

כמו כן, יפותחו מרחבי ישיבה מוצלים בחלקו המערבי של המתחם, יוקמו תאי שירותים ציבוריים, יורחבו המעברים להולכי הרגל ותחסם הגישה לרכבים. בנוסף, יוקם קירוי מעל סמטות השוק על מנת להצל אותו בחודשי הקיץ ולאפשר פעילות מסחרית גם בימים הגשומים.

בניגוד לתוכניות שהוצעו בעבר, התוכנית החדשה אינה תנצל את מלוא זכויות הבנייה באזור ותשמור על אופי הדוכנים והבנייה הנמוכה. התוכנית תחייב את המבנים להקים גגות ״מועילים״ בהם יותקנו פאנלים סולאריים, או לחילופין להקים גגות ירוקים בהם תתאפשר פעילות מסחרית. כמו כן, הבנייה במתחם תהיה בהתאם לתקנות בנייה ירוקה מחמירות.

שוק הכרמל, מבט מלמעלה. צילום: ברק ברינקר, באדיבות עיריית תל אביב-יפו

שוק הכרמל, מבט מלמעלה. צילום: ברק ברינקר, באדיבות עיריית תל אביב-יפו

שוק הכרמל הוא השוק המצליח ביותר בעיר, והצפיפות הגבוהה בו בימי שישי מעידה על כך. בשוק היצע רחב של דוכנים, ותיקים וחדשים כאחד, בהם ניתן לרכוש כמעט כל מוצר. לצדם פועלים גם דוכני המזון המציעים ארוחות מכמעט כל סגנון קולינרי. בשעות הערב השוק עצמו ריק מאדם, אך הסמטאות הסובבות אותו מתמלאות בבליינים שמבקרים בברים ומהסעדות העוטפות את השוק.

לפני מספר שנים קידמה העירייה תוכנית לשיפוץ מתחם השוק, אך הדיון על התוכנית בוטל בשל התנגדות נרחבת של בעלי הדוכנים בשוק. גם כעת צפוי מאבק של בעלי דוכנים, שכן חלקם יפונו מהשוק ובשל עבודות השיפוץ הכנסתם תושבת. תושבים רבים גם מזהירים מפני שינוי אופיו של השוק, שמצליח לשרוד גם בתקופה בה הנדל״ן בעיר שובר שיאים ויוקר המחייה רק גובר.

סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה מיטל להבי התייחסה לתוכנית בחשבון הפייסבוק שלה: ״כמי שכיהנה בהתנדבות כמזכירת ועד סוחרי השוק בסוף שנות ה-90, וקידמה את פיתוח השוק מכהונתה הראשונה במועצת העיר, אני מתרגשת מאוד שהגענו לרגע הזה. שוק הכרמל הוא נכס צאן ברזל עירוני, ומגיע לו, לסוחריו, לבאי השוק, השכונות שסביבו והעיר כולה – שישוקם ושידורג. שמחה במיוחד שעמדנו בתוכנית על שמירת אופיו ומרקמו הייחודי של השוק, ואני מאמינה שהתוכנית שאישרנו תבטיח את המשך קיומו כמקום תוסס וצבעוני המהווה מוקד מסחר ותיירות משגשג, לצד היותו מקום שמספק תעסוקה למגוון אנושי. בוועדה הדגשנו כי תוכנית העיצוב (הנהדרת) נדרשת גם כדי לקדם הסכמות קנייניות ומול רשות המסים, וכי לא יבוצעו הריסות ו/או בניה שלא בהסכמה עם הסוחרים בשטח. צעד גדול נוסף בדרך להסדרה״.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר כי העירייה ״מקדמת את פרויקט שיפוץ שוק הכרמל, כאשר עיקר התכנית היא שמירת צביון השוק כשוק אותנטי, בדגש על הסדרת זכויות הסוחרים. התכנית כוללת את טיפול וחידוש כל התשתיות בשוק, כולל הקמת תשתיות ניקוז וביוב חדשות, אשר יסדירו את הנושא וישפרו את איכות החיים ואת המרחב הציבורי בו פועל השוק. העירייה משקיעה מחשבה מרובה בתכנון השיפוץ ובביצועו בשלבים תוך שיתוף, שקיפות מלאה, קיום קשר הדוק והתחשבות בכל הדעות של הסוחרים והוועד, תוך הסדרת זכויותיהם ושמירה על פרנסתם״.

קטגוריות: החדשות החמות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *