כאב ראש ברכבת הקלה: היכן ינוחו נהגי הקו הירוק
הוועדה הארצית לתשתיות קיימה דיון, ב-26 באוגוסט 2025, בנושא אשר ברומו של תכנון הקו הירוק של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב: היכן ימוקמו חדרי מנוחה של הנהגים לאורך הקו.
כול זאת במסגרת “תוכנית תת”ל 71/ד – רכבת קלה במטרופולין ת”א – חדרי נהגים בקו הירוק”. הוועדה פרסמה והעבירה את התוכנית לצורך קבלת הערות והשגות מהציבור ומהגורמים המקצועיים.
הקו הירוק של הרכבת הקלה
מדובר בתוכנית לתשתית לאומית החלה על מרחב התכנון של הערים הרצליה, חולון, ראשון לציון ותל אביב-יפו.
מטרת הדיון היא לשנות את תוכניות תת”ל 71/א’ ותת”ל 71/ג’, באופן שיאפשר הקמת חדרי נהגים בהתאם לצרכים התפעוליים של הקו הירוק, ובהתאמה לסביבה. עיקר הוראות התוכנית עוסקות בקביעת מיקום וזכויות בנייה עבור ארבעה חדרי מנוחה לנהגים, אשר ימוקמו במקטעים השונים של הקו.
נהגים ינוחו לא רק בקצה
בהוראות תת”ל 71/א’ ו-71/ג’ המקוריות, נקבע כי חדרי הנהגים יוקמו במרחק של עד 200 מטרים מקצה הקו הירוק, אך הגבלה זו יצרה קושי תפעולי.
התוכנית החדשה תאפשר גמישות רבה יותר במיקום החדרים, ותאפשר לשלבם במרחב העירוני תוך שיפור תפעול הקו הירוק. מעבר לכך, התוכנית אינה משנה את יתר ההוראות הקיימות בתת”ל 71/א’ ו-71/ג’, אלא מפנה אליהן להמשך תחולה.
הוועדה הארצית היא הסמכות המוסמכת להפקדת התוכנית, שמכוחה ניתן יהיה להוציא היתרים או הרשאות לחדרי מנוחה נוספים לנהגי הרכבות, לאורך הקו הירוק.
חדר מנוחה אחד לכול עיר
התוכנית מתייחסת למספר חדרים ייעודיים שיפוזרו לאורך הקו: חדר נהגים מספר 2 ימוקם בעיר ראשון לציון, סמוך למסוף משה דיין; חדר נהגים מספר 3 ימוקם בעיר חולון בתחנת פארק החולות; חדר נהגים מספר 4 ימוקם בתחום העיר תל אביב, באזור פארק הירקון; וחדר נהגים מספר 6 ימוקם בהרצליה, בפינת הרחובות אבא אבן וישעיהו לייבוביץ באזור התעסוקה הרצליה פיתוח.
כל אחד מהחדרים נועד לספק תנאי מנוחה נאותים לנהגים ולשפר את רציפות ההפעלה של הרכבת הקלה.
התוכנית כוללת גם פירוט לגבי ייעודי הקרקע והשימושים המותרים. בהתאם לתוכניות המאושרות, ניתן להקים חדרי מנוחה ושירותים לנהגים בכל אחד מהתאים שנקבעו, למעט תא שטח 7 – שבו לא תותר הקמת חדרים, מאחר שהוא מיועד לתחנה תחבורתית ציבורית.
תגובות