תל אביב אונליין. מה שקורה בעיר. Image by avner nagar from Pixabay
תל אביב אונליין. מה שקורה בעיר. Image by avner nagar from Pixabay

המקומון הדיגיטלי ההיפר לוקאלי ה-1 בישראל

תל אביב אונליין הוא המקומון ההיפר לוקאלי הראשון בישראל, עם החדשות הכי קרובות לבית שלכם. איך זה עובד בעולם - ומה עומד בבסיס המודל החדשני
איתי בכר | 08.02.2022

נתחיל בתרגיל קצר: נניח לצורך העניין שאתם תושבי שכונת רמת אביב. איזה מין הדיווחים הבאים הכי מעורר אתכם רגשית?
– ״שביתה בבית ספר יסודי״.
– ״שביתה בבית ספר יסודי בתל אביב״.
– ״שביתה בבית ספר יסודי בשכונת רמת אביב״.

ככל הנראה שהדיווח השלישי הוא שהכי מעניין אתכם – שכן הוא עוסק באירוע שהתרחש בשכונת המגורים שלכם. ככל שהדיווח פחות ממוקד – כך הוא גם פחות רלוונטי עבורנו.

על מנת שדיווח חדשותי מקומי יהיה רלוונטי עבור אדם מסוים, הוא צריך לעמוד בשני פרמטרים: מיקום ועיתוי. המיקום צריך להיות קרוב ככל שניתן אל הקורא, אך עדיין חשוב שייצג קבוצה ולא אדם יחיד. העיתוי צריך להיות מהיר ככל שניתן, שכן חדשות בסדר גודל קטן מאבדות רלוונטיות במהירות גבוהה יותר.

תל אביב אונליין מרשת מדיה היפר לוקאלית בע"מ הוא המקומון ההיפר לוקאלי הראשון בישראל, שהוקם על בסיס תפיסה חדשנית לאופן הצגתן והפצתן של החדשות המקומיות.

כתבה היפר-לוקאלית על שכונת תל ברוך צפון

כתבה היפר-לוקאלית על שכונת תל ברוך צפון

אז מה זו עיתונות היפר-לוקאלית?

עיתונות היפר-לוקאלית (או עיתונות מיקרו-לוקאלית) היא עיתונות המסקרת ומדווחת על אירועים בסדר גודל קטן במיוחד – השכונה, הרחוב או אפילו הבניין.

עם נפילת המקומונים המודפסים, העיתונות המקומית בישראל נדרשה להמציא את עצמה מחדש. אירועי חדשות מקומיים לרוב לא יפורמסו בגופי התקשורת הארציים, ואילו מוספי הבידור והשבועונים המקומיים נמנעים גם הם מסיקור חדשות שוטפות.

העיתונות ההיפר-לוקלאית בעולם נמצאת עדיין בחיתוליה, ובישראל היא כאמור כמעט ולא קיימת, עד כה. עם השנים ישנה ירידה בכמות החשיפה לפלטפורמות התקשורת הוותיקות, הן המשודרת והן המודפסת, ואילו התקשורת הדיגיטלית נמצאת בצמיחה מתמדת. כיום, מרבית הצעירים צורכים את התוכן החדשותי שלהם דרך הרשתות החברתיות. בשל המיידיות של הרשתות החברתיות, התקשורת המקומית נדרשת להתאים את עצמה אליה: שבועונים מקומיים מודפסים מאבדים רלוונטיות מהר, שכן בעולם המדיה החברתית החדשות של היום כבר אין רלוונטיות מחר.

כתבה היפר-לוקאלית על שכונת בבלי

כתבה היפר-לוקאלית על שכונת בבלי

העיתונות ההיפר-לוקאלית מאפשרת לדווח על האירועים הכלל-עירוניים, שלרוב מקבלים במה גם בשבועונים המקומיים, לצד אירועים קטנים שוטפים שלא מדווחים באף מקום אחר. הפורמט הדיגיטלי מאפשר לאתר החדשות ההיפר-לוקאלי לפנות למספר רב של קהלים במהירות גבוהה ותחת פלטפורמה אחת.

אתרים היפר-לוקאליים אינם מוגבלים לעסוק רק בסיקור חדשות. לאתרים אלו יש אפשרות להניע פעילות קהילתית, לעודד מסחר שכונתי ולנהל שיח על המאורע בכל שכונה או רחוב. לצורך העניין, מנהל בית הספר יכול לפרסם הודעה להורים באמצעות האתר, וההורים יכולים להגיב לו ולקיים דיון על החלטותיו. ניתן גם לעודד תמיכה באמנים מקומיים ולעודד פעילות חברתית בשעות הפנאי, כמו התנדבויות בקהילה, הרצאות, ירידים והופעות. בכוחם של גופי התקשורת ההיפר-לוקאליים לייצר קהילות סביב הרשתות החברתיות, כמו קבוצות וואטסאפ ייעודיות, קבוצות פייסבוק או עמודי אינסטגרם.

גופי החדשות ההיפר-לוקאליים שומרים על קשר רציף עם הקהילה והתושבים, ולא פעם גם העיתונאים המדווחים הם בעצמם תושבים.

כתבה היפר-לוקאלית על דרך נמיר

כתבה היפר-לוקאלית על דרך נמיר

למה צריך חדשות היפר-לוקאליות?

מרבית השיח הקהילתי עבר לרשתות החברתיות, ובייחוד לקבוצות הוואטסאפ והפייסבוק. ברשתות אלו כמעט ואין סינון לתכנים, ולא פעם הן ינוצלו להפצת פרסום או חדשות כזב. העיתונות ההיפר-לוקאלית חייה במרחב הדיגיטלי ומאפשרת לקיים שיח תחת נאמנות לאמת ולאתיקה עיתונאית.

לעיתונות ההיפר-לוקאלית ערך ייחודי גם בימי הקורונה, שכן הגבלות והנחיות לתושבים משתנות בין שכונה לשכונה. בנוסף, בכוחה של העיתונות ההיפר-לוקאלית להעלות את אמון הציבור בתקשורת: על פי סקר שבוצע בבריטניה, נראתה עלייה באמון התושבים בגופי התקשורת ההיפר-לוקאליים, לצד ירידה באמון בגופי התקשורת הגדולים.

מה עושים בעולם?

העיתונות ההיפר-לוקאלית צוברת תאוצה בעולם, ובעיקר בארצות הברית, שם תאגידי החדשות הגדולים רוכשים ומקימים יותר ויותר גופי חדשות היפר-לוקאליים. לאתר ״Patch״, בבעלות התאגיד AOL, מעל 100 עיתונאים המסקרים מעל 1,200 קהילות. באתר החדשות ההיפר-לוקאלי "The Local", הפועל בעיר ניו יורק והוקם על ידי הניו יורק טיימס, מרבית הכתבים אינם עיתונאים מנוסים אלא סטודנטים צעירים ואזרחים מתנדבים. אותם כתבים עוברים פיקוח ועריכה של עיתונאים ותיקים, ובשיתוף פעולה של השניים נוצרות החדשות ההיפר-לוקאליות. הניו יורק טיימס הודיע גם על שיתוף פעולה עם תוכנית העיתונאות של עיריית ניו יורק במטרה להקים אתר חדשות המסקר את שכונת איסט וילג׳.

כתבה היפר-לוקאלית על שכונת נחלת יצחק

כתבה היפר-לוקאלית על שכונת נחלת יצחק

מה המודל הכלכלי?

המודל ההיפר לוקאלי של תל אביב אונליין מבוסס על תשתית הפצה המאפשרת מערך פרסום היפר-לוקאלי – פרסום ממוקד גיאוגרפית, באוריינטציה עיתונאית אמיתית, המאפשר למפרסמים חדירה לקהילות מקומיות על פי פילוח ממוקד במיוחד. תל אביב אונליין השקיע רבות בהצגה מקצועית של תכנים היפר לוקאליים, כזו שתאפשר למפרסמים נראות רצינית ומשמעותית – על אף היותן "קטנות וממוקדות".

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *