כיכר ביאליק: נסגרו המוזיאונים והמבנים ההיסטוריים
הדף טיל איראני, שנפל במרכז תל אביב, גרם נזקים לבתים ההיסטוריים בכיכר ביאליק בתל אביב, המכונה “מרכז התרבות העירוני”.
חמישה מבנים לשימור מחמיר בכיכר ביאליק, בהם מוזיאונים ובתי תרבות, נפגעו כתוצאה מהדף הפיצוץ של הטיל שנפל במרכז ת”א.
מדובר במבנים היסטוריים, שכל רכיב בהם – מדלת מקורית ועד חלון, תריס או פרזול – דורש טיפול זהיר תחת פיקוח הדוק של אנשי שימור ואדריכלי שימור, שכן הנזק אינו רק חומרי אלא גם רגשי, תרבותי והיסטורי.
חמשת המבנים של הכיכר, שהינם מבנים לשימור מחמיר, הם מוזיאון העיר, בית ביאליק, בית ליבלינג, פליציה (בית לאמנות הצליל) ובית ראובן. כולם נפגעו כתוצאה מהדף הפיצוץ.
כאמור, כל רכיב ורכיב שנפגע, מדלתות מקוריות ועד חלונות ותריסים, דורש שיקום קפדני בליווי אדריכלי ואנשי שימור.

כיכר ביאליק. צילום: ברק ברינקר
תהליך שיקום ארוך
מעיריית ת”א יפו נמסר, כי בשל אופיים של המבנים, כל בית מלווה באדריכל שימור ייעודי ובספקים המתמחים בעבודה עם אלמנטים מקוריים.
תהליך השיקום צפוי להיות ארוך ודורש אישורים ופיקוח צמוד.
מעבר להיבט הפיזי, מדובר בפגיעה כואבת בנכסי התרבות של העיר תל אביב, בתים שבהם עברה ההיסטוריה של העיר והתרבות העברית.
הבתים יישארו סגורים לקהל הרחב בינתיים לצורך עבודות שיקום ושימור – עד להודעה חדשה.
“עיריית תל אביב יפו פועלת במרץ על תיקון הנזקים”, לשון ההודעה, “בתקווה לחזור לפעילות בהקדם האפשרי”.
בתי התרבות שנפגעו מציעים, בתקופת סגירתם, פעילות תרבותית באמצעות אתרי האינטרנט שלהם ואתר העירייה.
למשל, מוזיאון העיר מציע דפי יצירה וצביעה להדפסה; בבית ביאליק יצרו חוברת לילדים בגילי 5–10 עם “טעם של פעם”; ובמוזיאון בית ראובן מקיימים סדנאות יצירה מקוונות בעקבות אמנים ואמניות, המתאימות לכל המשפחה וניתנות לביצוע מהבית.
בתי הקפה בכיכר ממשיכים לפעול כרגיל.

נזק מהדף טיל איראני למוזיאון העיר ת”א בכיכר ביאליק. צילום: טליה קדוש
הנזקים בבית ליבלינג
הנזקים מההדף בבית ליבלינג – בית לעירוניות, לאדריכלות ולשימור: דלת הכניסה המקורית משנת 1936 נעקרה ממקומה, חלונות נשברו, תריסים נהרסו, תקרה קלה התפרקה.
כל הרכיבים הללו מוגדרים כאלמנטים לשימור – הפרזול, העץ, המבנה המקורי, ולפיכך כל שיחזור מצריך עבודה מקצועית עדינה תחת פיקוח הדוק של צוות השימור.
אדריכלי השימור בבית ליבלינג: רבקה כרמי – אחראית על היתר ההרחבה והשימושים. ווינפריד ברנה – יועץ שימור מטעם המשרד הפדרלי הגרמני. שרון גולן – אדריכלית שימור פנימית (in-house).

נזק מהדף טיל איראני לבית ליבלינג בכיכר ביאליק. צילום: טליה קדוש
הנזקים בבית ביאליק
הנזקים מההדף בבית ביאליק – ביתו של המשורר הלאומי: דלת הכניסה המקורית משנת 1924 נפלה, פריט היסטורי ייחודי בעל ערך רגשי וסמלי רב.
בנוסף, ניזוקה יצירת אמנות מרכזית – היצירה “ביאליק ורבניצקי בעבודתם”, אשר צוירה על ידי האמן חיים ליפשיץ בשנות ה־20 של המאה ה־20.
בציור נראים חיים נחמן ביאליק ויהושע חנא רבניצקי יושבים זה לצד זה, שקועים בעבודתם על ספר האגדה, אחד המפעלים הספרותיים המרכזיים של תחיית התרבות העברית.
היצירה מתעדת רגע אינטימי ומשמעותי בעבודה המשותפת של שניים מענקי הרוח של התקופה.

נזק מהדף טיל איראני לבית ראובן בכיכר ביאליק. צילום: טליה קדוש
הנזקים במוזיאון העיר
הנזקים מההדף במוזיאון העיר תל אביב-יפו: דלת הכניסה של הבניין, שנבנה ב-1925, נעקרה.
כ-40 חלונות נופצו, ונזק נגרם גם לתקרות פנימיות.
לא נגרם נזק לעבודות האמנות במוזיאון. כל החפצים והפריטים ההיסטוריים שהיו במבנה הועברו לשמירה.
השחזור צפוי להיות ממושך ומורכב, עם צורך בעבודה הדוקה מול אדריכל השימור הקבוע של המבנה, וספקים המתמחים בפריטים היסטוריים.
אדריכל השימור במוזיאון העיר: אורי פדן.

מוזיאון העיר תל אביב יפו בכיכר ביאליק. צילום: אייל תגר
הנזקים בבית ראובן
הנזקים מההדף בבית ראובן – מוזיאון בית ראובן לאמנות המוקדש ליצירותיו של הצייר ראובן רובין: חלונות הבית מקוריים, שנבנה בשנת 1930, התנפצו.
הודות לפעולה מהירה, כל העבודות האמנותיות הועברו למוזיאון תל אביב לשמירה.

כיכר ביאליק. צילום: ברק ברינקר, באדיבות עיריית תל אביב- יפו
הנזקים בבית פליציה
הנזקים מההדף בפליציה – בית לאמנות הצליל: במבנה נרשמו נזקים קלים יחסית, אך גם כאן נדרשת בדיקה ושחזור מדוקדק של אלמנטים היסטוריים.
אדריכלית בית פליציה: נילי פורטוגלי.

המונים בלווייה בכיכר ביאליק של נרצחי טרור ערבי בשנת 1936. צילום: ד”ר שמואל סמטניק, הארכיון העירוני תל אביב יפו
תגובת כיכר ביאליק
מיכל ליננברג, מנהלת בתי התרבות של העיר בכיכר ביאליק, מטעם עיריית תל אביב-יפו: “כשדלת מקורית בת מאה נעקרת, או כשציור קיר היסטורי נסדק, אין מדובר רק בנזק אסתטי. אלה עדויות חיות לזיכרון האורבני של תל אביב-יפו ולרגעים מכוננים בתולדות התרבות העברית. השיקום במקרה הזה הוא לא רק תהליך טכני הוא גם מהלך רגשי וערכי. נעשה כל שנדרש כדי להחזיר לבתים האלה את נשמתם כפי שהייתה, וכפי שראוי שתישמר”.

כיכר ביאליק. צילום: אורי ישי
מה יש לומר, עבור מה משקמים ועבור מי, מוזיאונים משעממים עם תוכן מומצא אדריכלות שאף אחד לא מקדש, את מי זה מעניין לא ידוע, לעירייה יש המון כסף והמון תושבים שיכולים ומשלמים בזמן ששאר המדינה מתבוססת בבינוניות ובבורות עם לא פאמילה וקפה ארומה, יש אולי 8 מבקרים ביום במוזיאונים האלה, כח הכסף נזרק אליהם אני רק מקנא באמת אין טיפת תלונות