מהפכה בת”א: צמצום קורקינטים לטובת אופניים
מהלך תחבורתי רחב היקף שמקדמת עיריית תל אביב-יפו צפוי לשנות את פני המרחב הציבורי בעיר החל מיוני 2026. המטרה: הפחתת צפיפות הכלים האישיים על ידי צמצום משמעותי של כמות הקורקינטים השיתופיים הקיימים והוספת 3,800 אופניים שיתופיים חדשים.
יותר אופניים
כיום פועלים בעיר כ-5,400 קורקינטים שיתופיים, הממוקמים בכ-800 עד 900 תאי חניה. תאים אלה ישמשו בעתיד גם לאופניים, שנחשבות לבטוחות יותר מבחינת מניעת תאונות דרכים, בהשוואה לקורקינטים חשמליים.
ממידע שהגיע למקומון הדיגיטלי, תל אביב אונליין, העירייה מתכננת לפרק 187 עמדות של מטרופאן – חברת האופניים השיתופיים היחידה בתל אביב – ולהקים במקומן 200 תאי חניה שיוקדשו אך ורק לאופניים שיתופיים.
בנוסף ל-1,800 זוגות אופני מטרופאן הקיימים, יתווספו עוד 3,800 זוגות, כחלק מקול קורא למפעילים נוספים.
פחות קורקינטים
מטרת העירייה, כפי שמסבירה מיטל להבי, סגנית ראש העירייה לתחבורה, בטיחות בדרכים וקהילה גאה, היא “לעודד רכיבות ברחבי העיר וגם את השימוש בכלים שיתופיים כדי לנתק בין בעלות לניידות”.
להבי מדגישה כי האופניים “נתפסים ובצדק ככלי בטוח יותר מקורקינטים וגם ככאלה שמתאימים יותר לרכיבות ארוכות”, ולכן המהלך נועד לעודד את כניסתם כ”חלופה נוספת להתניידות”. היא מוסיפה: “ככל שהציבור יעדיף לרכב באופניים נוכל לצמצם את הפריסה של הקורקינטים ברחבי העיר”.
חשש המפעילות
המהלך זה מעורר דאגה בקרב חברות הקורקינטים השיתופיים.
גורמים בחברות מביעים חשש כי האופניים החדשים – המוגדרים ככבדים ומסורבלים יותר מהקורקינטים – עלולים לחסום את המדרכות הצרות של העיר ולהוות סכנה ממשית להולכי רגל. עוד הם טוענים, כי עלויות אחזקת האופניים יקרות יותר, ויגולגלו לבסוף על הציבור.
בנוסף לחששות הבטיחותיים, עולות טענות בדבר המניעים האמיתיים מאחורי המהלך: “ממה שאנחנו יודעים, משיחות פנימיות בעירייה, יש כוונה שהמהלך נועד בטווח הארוך להיפטר מהקורקינטים לטובת האופניים”, אומרים גורמים נוספים המעורים בפרטים.
נציג בכיר של חברת קורקינטים בת”א סיכם: “אנחנו לא אומרים שאין מקום לאופניים, אבל זה צריך להיות בהרמוניה עם השירות של הקורקינטים שעובד, וזה לא המקרה כאן”.
תגובות