תמיר ברלקו במחאה נגד יוקר המחייה בהבימה
תמיר ברלקו במחאה נגד יוקר המחייה בהבימה. צילום פרטי

תמיר ברלקו מרים את דגל המחאה

ברלקו, איש עסקים תל אביבי, הוביל בתקופת משבר הקורונה את המחאה נגד הסגרים, והיום הוא מסמן מטרה חדשה - יוקר המחייה בתל אביב
רותי בוסידן | 31.07.2022

תמיר ברלקו, איש עסקים תל אביבי, הרים בתקופת הסגרים את דגל המחאה נגד הסגרים והיום הוא מרים את דגל המחאה נגד יוקר המחייה בתל אביב בתנועה שהקים "תל אביב יקרה לי".

ברלקו, בן 56, גרוש פלוס שני ילדים, איש עסקים בתחום המסעדנות,  המייסד של ארקפה,  מחזיק בזיכיונות של סניפי BBB וארקפה בתל אביב, ובעליו של בית קפה במגדל TOHA.

ברלקו גר בצפון תל אביב ברחוב יוניצמן, לפני כן התגורר במשך 20 שנה  בתל ברוך צפון.

"בקורונה מצאתי את עצמי מוביל את מחאת העסקים", מספר ברלקו, "הקמתי קבוצה בפייסבוק שנקראה 'לא יהיה בסגר'.  תוך שבועיים היינו עם 70 אלף חברים. מצאתי את עצמי מופיע בתקשורת ונלחם בסגרים. זאת הייתה תקופה מאוד קשה לעסקים במיוחד בעיר תל אביב כי פה היה שילוב של קורונה ועבודות להקמת הרכבת התחתית. הכל היה בכאוס. יצאנו מהקורונה מלקקים את הפצעים ואז ראש העיר של העיר הכי יקרה בעולם הודיע שהעיר הולכת לקראת פיצוץ ועליית מחירים. העסקים בתל אביב מחזיקים את העיר. 50 אחוז מהארנונה הם מהעסקים. אני משלם 18 אלף שקל ארנונה במסעדה שלי. כולנו בהשרדות".

תמיר ברלקו. צילום פרטי

תמיר ברלקו. צילום פרטי

הקש ששבר את גב הגמל והוציא אותו למחאת יוקר המחייה היה שיחה שניהל עם הבן שלו. "הבן שלי שעובד אצלי", מספר ברלקו, "אמר לי יום אחד: 'איזה עתיד יש לי בתל אביב? דירה לא אוכל לקנות, החיים פה מאוד יקרים, ובכלל לא כיף, העיר נהייתה עיר לעשירים בלבד, יש לי דרכון גרמני, אולי אעבור לגור בברלין?'.  אנחנו גדלנו בבית ציוני – אבא שלי היה בשבי מצרי, אני הייתי בצוות אוויר, אמרתי לעצמי שזה מסוג הדברים ששווה להילחם עליהם עבור הילדים שלנו.  החלטתי לאסוף כוחות והתחלתי לשבת עם חברים שמאוד אוהבים את תל אביב. ואז עלה הסלוגן 'תל אביב יקרה לי'  – תרתי משמע – יקרה כי אוהבים אותה ויקרה כי יקר פה. זה נהיה בלתי אפשרי  לגור כאן, גם למעמד הביניים. לי קשה פה אז אחת כמה וכמה לצעירים. אמרנו יאללה, נצא לדרך, ונייצר כוח סביב הכותרת הזאת".

הסלוגן "תל אביב יקרה לי" נהיה ויראלי. "הדפסנו חולצות עם הסלוגן", מספר ברלקו, "הצטרפו לקבוצת הפייסבוק מעל ל-3000 אנשים. ארגנו את המחאה בהבימה נגד יוקר המחייה. התחלנו תהליך. אנחנו מייצרים כוח כדי להיות מעורבים. הרעיון שלנו הוא לרוץ בבחירות הקרובות ב-2023. אנחנו רוצים להיות כוח משמעותי במועצה ולהיות אלה שיקבעו מי יהיה ראש העיר הבא של תל אביב. אני רואה שזה מתחיל להשפיע. זאת ריצה למרחקים ארוכים".

תמיר ברלקו. צילום פרטי

תמיר ברלקו. צילום פרטי

המטרה המרכזית של ברלקו ו"תל אביב יקרה לי" היא להוריד את יוקר המחייה בתל אביב. "תל אביב היא לב המדינה", אומר ברלקו, "תל אביב היא המרכז הכלכלי של ישראל ואם נצליח לייצר פה את השינוי נצליח להשפיע על כל ישראל.  אנחנו חושבים כל היום על יוקר המחייה ועל מה אפשר לעשות. אנחנו בונים את המצע של התנועה שלנו  שיהיו בו כמה נושאים עיקריים. הנושא הראשון הוא נושא העסקים בתל אביב שהם המנוע של העיר הזאת, ואם חס וחלילה היא תאבד אותם ותהפוך להיות רק בטון ורק לעשירים היא לא תהיה תל אביב יותר".

הנושא השני שהם עוסקים בו הוא הוא נושא התחבורה והחנייה בתל אביב.  "ראש העיר אמר שתם עידן הרכב בתל אביב, אבל איך אפשר להגיד דבר כזה  בלי לייצר אלטרנטיבה? למה הכניסו את האוטתל ולמה העובדים של העירייה באים עם רכבים לעבודה ובונים להם שש קומות של חנייה? אם אתה מאמין במשהו תלך איתו עד הסוף. עשינו מלחמה גדולה בנושא החניון בכיכר אתרים ועכשיו מתחילים לראות שינוי".

הנושא השלישי שהם עוסקים בו הוא נושא התקשורת בין העירייה לאזרח. "אנחנו מרגישים שמישהו טס בגובה גבוה והתנתק מהתושבים", אומר ברלקו, "יש הרגשה שהעירייה לא מתייחסת אלינו, היא יהירה ומשתינה עלינו בקשת בעיקר בנושא של העסקים.  אנחנו בכעס אדיר על כל מה שקורה לעסקים. התושבים רוצים לשנות גישה. צריך להיות עם התושבים בתקשורת, הם הכי חשובים".

תמיר ברלקו. צילום פרטי

תמיר ברלקו. צילום פרטי

נושא נוסף הוא חיבור עם הצרכים של העיר כמו למשל בנושא החינוך. "הבן שלי לומד בבית ספר בתל אביב", אומר ברלקו, "איך יכול להיות שבעיר הכי יקרה בארץ אין מספיק מורים? ואיך יכול להיות שהעיר ממוקמת במקום השמיני בהישגים שלה?  זאת העיר היחידה בארץ שמחלקת החינוך נמצאת בשליטתה. חולדאי שם 130 מיליון שקל על יוקר המחייה. אני הייתי לוקח את הסכום הזה ומשקיע אותו למשל במורים או באמנים במקום לשים 130 מילין שקל סתם.  זה סכום שיכול לממן 10,000 מורים כל שנה".

נושא נוסף הוא. יוקר המחייה לצעירים. "צריך לחשוב על פתרונות יצירתיים" אומר ברלקו, "בסופו של דבר יש הרבה מדי בירוקרטיה כדי לקבל אישורי בנייה. ש בעיר אלפי חניונים בבעלות העירייה,  למה אי אפש לייצר שם פתרונות מגורים לצעירים? או בתחנה המרכזית הישנה. העיר צריכה לתת פתרונות לצעירים. העיר לא יכולה להיות עיר לעשירים בלבד, ואנחנו נילחם על זה.  לחולדאי יש המון זכויות, הוא עשה המון דברים טובים, אבל די, מספיק, צריך מישהו עם אנרגיה חדשה. העיר נמצאת בכאוס טוטלי, חפירות, אי אפשר להסתובב ברחובות, מישהו צריך להעיר את העיר. הרעיון שלנו הוא שתל אביב צריכה להיות שייכת לכולם, צריך לשמור על העיר ללא הפסקה שתמשיך להיות העיר הכי יפה והכי כיפית בכל העולם".

קטגוריות: עסקים והייטק

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.