עבודות הרכבת הקלה בתל אביב. צילום: איתי בכר
הרכבת הקלה בתל אביב. צילום: איתי בכר

מי יאבטח את הקמת הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן?

על רקע הדיונים לקראת אישור תקציב המדינה, ישנה מחלוקת בין המשרד לביטחון לאומי למשטרה, שנדרשת לספק מאות שוטרים לאבטחת פרויקטים בבנייה של הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן, זאת למרות מחסור בכוח אדם בתחנות המשטרה באזור  
מערכת תל אביב אונליין | 21.03.2023

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התהדר ב"תקציב חסר תקדים" שהביא למשטרה, אלא שמסמך פנימי של אגף התכנון במשטרה שהגיע לידי ynet חושף כי בשטח המצב נראה אחרת: מכל ההבטחות וההצהרות על תוספת של תשעה מיליארד שקלים לגופי ביטחון הפנים – בשנתיים הקרובות תקבל המשטרה בפועל תוספת של פחות ממיליארד שקלים, כאשר בין המשטרה למשרד לביטחון לאומי ישנה מחלוקת באשר לאבטחת הקמת הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן.

כזכור, בסוף פברואר שיגר השר בן גביר הודעה נלהבת לתקשורת ובה הודיע על "סכום חסר תקדים למשרד לביטחון לאומי – משטרה, שב"ס וכבאות והצלה – בתקציב המדינה". בהודעת השר נכתב אז: "התקבלו דרישות הליבה של השר בן גביר, והמשרד לביטחון לאומי יקבל תוספת תקציב של תשעה מיליארד שקלים, תוספת שתאפשר בעוד מספר חודשים להתחיל להקים את המשמר הלאומי ולגייס אלפי שוטרים".

אלא, שכאמור, מסמך פנימי של המשטרה מצביע שוב על פערים בין ההבטחות וההצהרות של בן גביר לבין המציאות, כאשר במשטרה מדברים על תוספת בפועל של בין 0.6 ל-0.9 מיליארד שקלים, וחלק גדול מהתקציב שיגיע ילך להתעצמות מג"ב על חשבון המשטרה הכחולה.

מבצע אכיפה. צילום: דוברות המשטרה

יחידת האופנוענים. צילום: דוברות המשטרה

בשבוע שעבר נפגשו נציגי המשטרה עם גורמים במשרד לביטחון לאומי, ובפגישה הבינו במשטרה כי למרות ההבטחות על סכומים חסרי תקדים, התוספת התקציבית בפועל תהיה קטנה, ובכל מקרה אין הסכמות בין האוצר לבן גביר. "על פי העדכון עולה כי אין סיכום תקציבי בין המשרד לביטחון לאומי לדרג המקצועי במשרד האוצר", ציינו במסמך שהכינו באגף התכנון במשטרה, והדגישו כי "קיימים פערים משמעותיים באשר להבנה של הסיכום שהכריז עליו השר".

למרות המחסור החמור בכוח אדם, במשטרה יידרשו לקיצוץ של 240 תקנים ולקיצוץ רוחבי של כ-500 מיליון שקלים, מזה כ-400 מיליון כבר בשנה הנוכחית.

כמו כן, המשטרה תיאלץ לספק מאות שוטרים לאבטחת פרויקטים בבנייה של הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן, על אף שהבהירה למשרד לביטחון לאומי כי היא זקוקה לשוטרים הללו בתחנות המשטרה, שגם כך קורסות מחוסר בכוח אדם.

בשל המצב, באגף התכנון המליצו בפני המפכ"ל שלא לשלוח כוחות המשטרה לשמירה על פרויקט התשתית של הרכבת הקלה והמטרו בגוש דן.

 

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *