בנין עיריית תל אביב, הבריכה והמזרקות. צילום: רונן מחלב
בניין עיריית תל אביב. צילום: רונן מחלב

"העירייה גובה מהורים לתלמידים מעבר למה שמותיר לה החוק"

כך טוען תושב תל אביב, גבי שמעיה, שדורש מהעירייה לבטל את גביית הריבית וההצמדה על תשלומי ביטוח תאונות אישיות לתלמידים. בעירייה מנגד טוענים כי הם פועלים בהתאם לנהלים
רותי בוסידן | 13.07.2022

לאחרונה, יזם תושב תל אביב, גבי שמעיה, עצומה הדורשת מעיריית תל אביב לבטל את גביית הריבית וההצמדה על תשלומי ביטוח תאונות אישיות לתלמידים. לטענת שמעיה: "העירייה גובה מהורים לתלמידים מעבר למה שמותיר לה החוק".

שמעיה, פעיל חברתי ואב לשישה ילדים, מתוכם ארבעה לומדים כיום במערכת החינוך של תל אביב.

בשבע השנים האחרונות גבי פעיל בהנהגת ההורים הבית ספרית ובמשך שלוש שנים היה גם חבר בפורום הגנים של ועד ההורים המרכזי של תל אביב-יפו.

במסגרת פעילותו ופניות הורים לעזרה, נדרש שמעיה להעמיק את היכרותו עם חוזר מנכ"ל של משרד החינוך.

גבי שמעיה. צילום פרטי

גבי שמעיה. צילום :פרטי

הרקע לעצומה הוא החוק המחייב את הרשויות לבטח בביטוח תאונות אישיות את כל התלמידים הלומדים באותה רשות וזכאים ללימודים במסגרת חוק חינוך חינם. שיעור התשלום נקבע מידי שנה על ידי ועדת החינוך והתרבות של הכנסת ואין לגבות מעבר לשיעור זה. התשלום הינו תשלום החובה היחיד במסגרת תשלומי הורים ובשנת 2021-2022 ועדת החינוך קבעה כי שיעורו יהיה 49 שקל.

על מנת לשלם חוב זה, על ההורים להמתין לקבלת שובר תשלום, לא ניתן לשלם את החוב באתר העירייה ללא מספר שובר.

הפעם, שמעיה שם לב שהשוברים איחרו להגיע, אך לא היה מודאג משום שידע שעל פי חוק ילדיו מבוטחים וכי זו לא הפעם הראשונה שהעירייה שולחת את שוברי התשלום באיחור. "להפתעתי כשהשובר הגיע בחודש אפריל, היה מצוין עליו כי מדובר בתזכורת למרות שמעולם לא קיבלתי את השובר הראשון, והסכום לתשלום כלל ריבית והצמדה של יותר מ-4% עבור 3-4 חודשים", הוא מספר.

גבי פנה לעירייה וביקש שישלחו לו שובר מקורי ללא ריבית וההצמדה בטענה שאי אפשר לדרוש ממנו לשלם ריבית כאשר מעולם לא קיבל את הדרישה המקורית לתשלום ולעירייה אין הוכחה שקיבל זאת.

לדבריו: "התגובה בעירייה הייתה מזלזלת, נאמר לי שאני חייב לשלם את הריבית וככל שעובר הזמן, הסכום ממשיך לצבור ריבית. בבדיקה שביצעתי מול הורים אחרים, גיליתי כי יש לא מעט הורים אשר מעולם לא קיבלו את הודעת התשלום המקורית. פניותי לעירייה כולל ישירות לראש העיר רון חולדאי נותרו ללא מענה. בשלב מסויים, מחשש שהחוב יצבור ריביות, ניסיתי לשלם את חובי באתר העירייה וגיליתי שני פרטים נוספים בעייתיים –  על מנת לאפשר את התשלום, אתר העירייה מחייב את המשלם לאשר לעירייה לשמור את פרטי המשלם ופרטי כרטיס האשראי שלו, לא קיימת אופציה אחרת. באתר התשלומים מצוין כי סכום החיוב אינו סופי ויעודכן בתוספת ריבית והצמדה וזאת כמובן בניגוד לחוק המחייב הצגת הסכום הסופי לתשלום במועד התשלום".

בצר לו, פנה גבי למשרד החינוך ושם, לדבריו, נענה כי: "בבירור שערכנו, נמסר לנו, כי גובה התשלום לביטוח תאונות אישיות בשנת הלימודים תשפ"ב עומד על 49 שקל ולא כפי שנגבה. באשר לדרכי הגבייה – נמסר לנו, כי הם באחריות הרשות המקומית.  לפיכך, עליך לפנות אליהם".

לדברי שמעיה: "בזכות תשובה זאת הבנתי שהבעיה חמורה יותר מאי שליחת שובר התשלום, לעירייה אין בכלל סמכות לגבות מעבר ל-49 שקל שנקבעו על ידי ועדת החינוך. ואכן בבדיקה שביצעתי מול דו"חות של מבקר המדינה וחוזרי מנכ"ל גיליתי כי לרשויות אין אישור ולא את הסמכות לגבות מההורים מעבר לסכום שנקבע על ידי ועדת החינוך והתרבות של הכנסת וזה כולל כמובן ריבית והצמדה".

על מנת לאשר את מסקנותיו, פנה שמעיה לחגית גוטדינר, מפקחת כוללת (בתי ספר על-יסודיים-ממלכתי);רפרנטית תשלומי הורים-מחוז ת"א, אשר ענתה לו, לדבריו, כי: "הגבייה החורגת מחוזר מנכ"ל איננה תקינה. פנית לגורמים רבי דרג ואני בטוחה שתקבל מהם התייחסות".

לדבריו: "תשובתה לא מותירה ספק, אם היה כזה, כי עיריית תל אביב יפו גובה מההורים ריבית והצמדה בניגוד לחוק, בניגוד להחלטת ועדת החינוך ובניגוד לקביעות מבקר המדינה. מדובר על נוהל שנמשך שנים, אני דורש מעיריית תל אביב לעצור את ההתנהלות הלא חוקית ולהשיב להורים את כספם שנגבה ביתר".

בעצומה כתב שמעיה בין היתר: "מר חולדאי, עיריית תל אביב יפו פועלת בניגוד לחוק. אנא עצור את ההתנהלות הלא חוקית הזאת. אנא הורה על ביטול גביית ריבית והצמדה על תשלומי ביטוח תאונות אישיות".

מעיריית תל אביב יפו נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, העירייה פועלת בהתאם לקבוע בהוראות החוק. ביטוח תאונות אישיות הינו תשלום חובה מכח חוק לימוד חובה, תש"ט –1949.  החיוב בהפרשי הצמדה וריבית על תשלומי חובה קבוע בחוק הרשויות המקומיות (ריבית והפרשי הצמדה על תשלומי חובה), תש"ם – 1980".

 

 

קטגוריות: חינוך והשכלה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *