יוליה בחוף השרון בהרצליה. צילום: רשות החופים, עיריית הרצליה
יוליה בחוף השרון בהרצליה. צילום: רשות החופים, עיריית הרצליה

ד"ר אלסר, איפה יוליה עכשיו – ומתי היא תחזור?

בטח שמתם לב לריק שנוצר אצל כולנו מאז עזיבתה של יוליה את חופי ישראל. ד"ר מיה אלסר מדלפיס מסבירה לאן היא נעלמה ואיפה היא עשויה להימצא עכשיו וגם חושפת: הושג המימון לשחזור 2 בתי גידול לכלבי ים בראש הנקרה
מערכת תל אביב אונליין | 28.06.2023

אם הרגשתם שחסר לכם משהו בסביבה בזמן האחרון, אתם לא לבד. אחרי שהתרגלנו לדיווחים יומיים על מיקומה של ידוענית העל החדשה של ישראל, להלן כלבת הים יוליה, היא בחרה לנטוש את חופי ישראל – ואנחנו נותרנו עם צילומיה המקסימים, שגרמו לכולנו לחשוב שבאמת הכל כאן נורמלי בסך הכל.

ד"ר מיה אלסר מדלפיס, מובילת מחקר כלבי הים בישראל, אנחנו מתגעגעים. איפה יוליה עכשיו?

"היא עברה לפזר טוב במקום אחר כנראה. אנחנו איבדנו אותה לפני 3 שבועות וחצי ברפיח".

ואתם יודעים איפה היא כעת?

"יש שתי אפשרויות. הראשונה – שהיא עברה לחוף הדרומי באזור מצרים ולוב. אנחנו מנסים ליצור קשר עם הנציגות של הפרויקט האזורי שם, בינתיים אין מענה או סימן שהיא הגיעה לשם. החוף הדרומי מאופיין בחופים חוליים – ומכיווןמ שיוליה חובבת חופים זו יכולה להיות אפשרות. מצד שני, אין שם מושבות של כלבי ים – ולכן יש רק דיווחים ספורדיים על כלבי ים באזור.

"האפשרות השנייה היא שיוליה חזרה צפונה. להערכתנו היא באה דרך הים העמוק מצפון, אזור טורקיה – ולכן ייתכן שהיא שבה לשם. יכול להיות שנקבל דיווח על הימצאותה שם בקרוב".

היא עוד תשוב, או שמדובר היה ברומן קצר מועד עם חופי ישראל?

"יוליה היא הפרט הרביעי של כלב ים נזירי שנראה באזור מ-2010.  רק אחת מתוך הארבעה שבה לביקור חוזר. מה שכן, להערכת החוקרים, נראה כאן בעתיד יותר כלבי ים. גרעין הרבייה הגדול שלהם, נמצא כרגע באזור יוון וטורקיה, הופך צפוף מאוד וכך גם התחרות על המזון. במצב כזה תיווצר זליגה לכיווננו. הצפיפיות גוברת, התחרות על מזון ולכן יד זליגה. השאלה הגדולה היא לא אם נראה אותם שוב – אלא כמה זמן נגרום להישאר".

איך גורמים להם להישאר באזור?

"זו מטרת פרויקט מימון ההמונים שהתחלנו עוד לפני הגעת יוליה. מדובר על בניית בתי גידול חדשים לכלבי ים בארץ. במסלול אחד, שכבר יש לו מימון וקיבל את אישור רשות הטבע והגנים, ישוחזרו 2 מערות טבעיות בשמורת הטבע ראש הנקרה בעלות של כחצי מיליון שקלים. זה יבוצע על פי מודל שנוסה בהצלחה בקפריסין. המסלול השני של הפרויקט מדבר על הקמת בית גידול מלאכותי באזור המרכז, אבל זה בתהליך הרצה".

כלבת הים. צילום: ד"ר אביעד שיינין, דלפיס

כלבת הים. צילום: ד"ר אביעד שיינין, דלפיס

רגע, איך כלבי הים יידעו להגיע לבתי הגידול שיוקמו כאן?

"אפשר כמובן לשים להם שלט, אבל ברצינות – ההנחה היא שכלבי הים סורקים היטב את החוף ונכנסים לסדקים או מערות. ההנחה היא שאם יוליה הייתה באה מצפון ונתקלת בשתי מערות על הגבול, היא תשהה כאן יותר. מדינת ישראל היא מדינת מסודרת, עם תקנות דיג ויכולת להגן על כלבי הים. זהו אינטרס שימורי שהם ישהו כאן".

כלבת היום יוליה נחה בחופי מרכז הארץ

יוליה. צילום: גיא לויאן, רט״ג

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יוליה היא ״הפרט״?..
בחירת מילים מעניינת ;))״יוליה היא הפרט הרביעי של כלב ים נזירי ש…״.
ועם זאת – כייף
של כתבה. יאללה יוליה. שאי ברכה באשר את ♥️