השלטים שנתלו ברחוב. צילום: פרטי
השלטים שנתלו בשכונה. צילום: פרטי

בנות הצופים יפגינו הערב בעקבות מקרה האונס בתיכון

34 בנות שכבת לביא בשבט "צהלה" בצופים יקיימו הערב (שלישי) ב-19:00 הפגנה בכיכר הבימה, תחת הכותרת: "מאמינות לך". הנהגת הצופים אירגנה הסעות לבני נוער משבטים אחרים
רותי בוסידן | 14.12.2021

לאור מקרי האונס שנחשפו בשבוע שעבר שבהם על פי החשד, אנס נער בן 15 הלומד בתיכון יוקרתי בתל אביב נערה וככל הנראה, על פי החשד, פגע מינית בנערות נוספות, החליטו השבוע  34 בנות שכבת לביא בשבט צהלה בצופים לעשות מעשה ולקיים הפגנה בכיכר הבימה שתתקיים ביום שלישי ה-14/12 בשעה שבע בערב.  הנהגת צופי תל אביב מסייעת לקיום ההפגנה ומארגנת אוטובוסים שייצאו משבטי הצופים השונים להפגנה, אבל למארגנות חשוב להדגיש שההפגנה פתוחה לכולם – בני נוער ומבוגרים כאחד.

"תל אביב אונליין" שוחח השבוע עם ליה לנדנברג, בת 15  וחצי, תלמידת כיתה י' משבט צהלה, אחת ממארגנות ההפגנה שהסבירה מה הביא אותן ליזום את קיום ההפגנה. "זה נושא שהעסיק אותנו תמיד", היא אומרת, "כשהיו פרשות של אונס או הטרדות מיניות היינו מדברות על זה הבנות בשכבה. כשקרתה הפרשה האחרונה שילד בגיל שלנו, בעיר שלנו עשה מה שעשה, הבנו כמה זה קרוב אלינו והחלטנו לקחת את העניינים לידיים. דבר ראשון שעשינו היה לתלות שלטים . קישטנו את כל השכונה בשלטים גדולים שהמטרה שלהם הייתה להעלות את המודעות לנושא. אחר כך חשבנו מה הלאה, רצינו לעשות הפגנה אז פתחנו עמוד אינסטגרם שנקרא 'מאמינות לך' כדי שנוכל להפיץ את הרעיון ולהעלות את המודעות. עברו יומיים ונהיו מלא עוקבים ומלא שיתופים וזה לא הפסיק לרגע ולכן החלטנו שנוציא את רעיון ההפגנה לפועל".

חברת המועצה ציפי ברנד עם מארגנות ההפגנה, ליה לנדנברג מקדימה

סגנית ראש העיר וחברת המועצה ציפי ברנד עם מארגנות ההפגנה, ליה לנדנברג מקדימה. צילום: פרטי

הנהגת צופי תל אביב נרתמה לעזור והרעיון יצא לדרך.  "החלטנו להרים את ההפגנה", מספרת  לנדנברג, "ובעצם זה קורה ביום שלישי בשבע בכיכר הבימה בתל אביב. המטרה של ההפגנה היא להעלות למודעות ולהוביל לשינוי ולשיח על הנושא. מדברים על זה הרבה אבל בפן הלא נכון לדעתנו. תמיד מדברים על מי התלונן ואם היא שיקרה או היא לא, אבל לא מדברים על איך משנים את זה, איך מחנכים מגיל צעיר שזה לא יקרה, מה אפשר לעשות. צריך להתחיל לטפטף כבר בגיל צעיר מה הגבולות ואיך מתנהלים בצורה נכונה. אנחנו כבר מתחילות בבית הספר להעביר שיעורים לבנים ולבנות  בכיתות יותר נמוכות על הנושא הזה – על איך הם יכולים לעזור. נעשה מעגלי שיח ונדבר על זה".

מכינות שלטים להפגנה. צילום: פרטי

מכינות שלטים להפגנה. צילום: פרטי

מי אמור להשתתף בהפגנה?

"הנהגת צופי תל אביב מארגנת אוטובוסים שיביאו ילדים מהצופים,  יגיעו הרבה אנשים מהעיר ומחוץ לעיר – מבוגרים, צעירים, מגוון של אנשים".

בין השלטים שהם ישאו בהפגנה יהיה כתוב בין היתר: "לא  = לא", "מאמינות ומאמינים לך ולך", "מודעות מובילה לשינוי", "המציאות צריכה להשתנות",  "זה לא משנה מה לבשת",  "שתיקה לא שווה הסכמה", ועוד.

אחד מהשלטים שנתלו בשכונה. צילום: פרטי

אחד מהשלטים שנתלו בשכונה. צילום: פרטי

"גם לפני המקרה", אומרת לנדנברג, "כל פעם שהנושא עלה היינו מדברות על זה. זה תמיד היה רלוונטי ולצערנו זה יהיה רלוונטי. לחברות שלי זה קרה, אני מכירה בנות שהגישו תלונות במשטרה. בעקבות עמוד האינסטגרם שפתחנו פנו אלינו בנים ובנות ששיתפו אותנו בסיפור שלהם. אני חושבת שאם היתה יותר מודעות אולי המקרה שקרה היה  נמנע. הבנים של השכבה מאוד מפרגנים ותומכים.  זה לגמרי לא נושא ששייך רק לבנות. אנחנו מזמינות כמה שיותר אנשים להגיע להפגנה".

סגנית ראש העיר וחברת המועצה ציפי ברנד שפועלת גם היא לשינוי השיח בעקבות המקרים האחרונים, פגשה את הבנות שמארגנות את ההפגנה וכתבה פוסט בפייסבוק בעקבות הפגישה: "פגשתי היום את ה'לביאות',", היא כתבה, "בנות כיתה י' משבט צהלה שמארגנות מחר את הפגנת הנוער. יש להן מסר ברור- דברו איתנו על אלימות, על מיניות, על הכל, אל תיבהלו אל תתחמקו ואל תטשטשו – אנחנו מבולבלות. דיברתי עם עשרות בני נוער בימים האחרונים והם מבולבלים וחרדים, ומה שמעצים את עוצמת הפרשה האחרונה זה שנוער מסוגל לפגוע בנוער, והעובדה שילדים יכולים לפגוע אחד בשני בעוצמות האלו, שמישהו מהשכבה שלך יכול לפגוע בך ככה. אז בואו נשוחח".

חברת המועצה, סיגל ויצמן ,מחזיקת תיק הנוער: "אני גאה בנערות שלנו שהופכות לפעילות אקטיביסטיות, לא עומדות מנגד אלא פועלות ותומכות בחברות שלהן. הדרך והחוזק שלהן גורם לשינוי. אני אהיה שם לתמוך בהן וגם אני מאמינה להן".

קטגוריות: חינוך והשכלה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *