המפגינים, היום. צילום: עפר פינקלשטיין
המפגינים, היום. צילום: עפר פינקלשטיין

הפגנה נגד תכניות בינוי גדולות "שאינן מתחשבות בסביבה"

כמאה מפגינים מחו נגד חוק הותמ״ל וחוק המטרו, מול בית המלון דיוויד אינטרקונטיננטל, שם התקיים הבוקר כנס נדל״ן בהשתתפות שרת הפנים, שר הבינוי והשיכון, ראשי מנהל מקרקעי ישראל ובכירים מנת״ע ומעיריית תל אביב יפו
איתי בכר | 22.11.2021

כמאה אנשים הפגינו הבוקר (שני, 22.11.21) נגד חוק הותמ״ל וחוק המטרו, שלטענת המפגינים פוגעים בצרכי התושבים והסביבה: ״אנו מוחים למען הזוגות הצעירים בישראל שנדחקו למציאות הזויה של שעבוד כלכלי ממושך, במציאות קשה של יוקר מחירים ובעיקר יוקר נדל"ני מטורף״. ההפגנה התקיימה מול בית המלון דיוויד אינטרקונטיננטל, הסמוך לשוק הכרמל והשכונות שבזי וכרם התימנים, בו התקיים הבוקר כנס נדל״ן בהשתתפות שרת הפנים איילת שקד, שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, ראשי מנהל מקרקעי ישראל, בכירים מנת״ע, עיריית תל אביב יפו ועוד.

הותמ״ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) היא ועדת שהוקמה בשנת 2014 ומטרתה לאשר בהליך מקוצר ומהיר תוכניות בנייה גדולות – ללא הצורך לאשר אותן בוועדות המחוזיות והמקומיות. הוועדה הוקמה בצל משבר הנדל״ן המתמשך בישראל, על מנת להגדיל את היצע הדיור במדינה. הותמ״ל קיבלה את סמכויותיה במסגרת הוראת שעה זמנית, ובחודש אוגוסט האחרון פעילותה חודשה לארבע שנים נוספות ביוזמת שרת הפנים שקד. לאחרונה הכריזה הוועדה על מתחם פי גלילות, הממוקם צפונית לשכונת רמת אביב גימל, כמתחם מועדף לדיור.

חוק המטרו הוא חוק אותו מקדמת הממשלה ומטרתו להקים בגוש דרך מערכת הסעת המונים תת-קרקעית. במסגרת החוק, תאושר הפקעת שטחים פרטיים, ציבוריים ופתוחים לצורך חפירת ובניית המסילות והתחנות. כמו כן, יוטל מיסוי על נכסים הסמוכים לתחנות המטרו בשל עליית שווי הנכסים הצפויה ויאושרו זכויות בנייה נרחבות לאורך תוואי המסילות.

המפגינים, היום. צילום: עפר פינקלשטיין

המפגינים, היום. צילום: עפר פינקלשטיין

מאחורי ההפגנה היום עומד שיתוף פעולה של ארגון ״הפרלמנט האזרחי של תל אביב יפו״ ו-״מטה המאבק לבינוי שפוי״ – איחוד כוחות חוצה ערים בנושאים של מאבקי תכנון, בנייה, תחבורה, סביבה ותשתיות.  לדברי המפגינים, חוקי הותמ״ל והמטרו מובילים להפקעת קניין ושטחים פתוחים, כריתת עצים, פגיעה בסמכותם של ראשי השלטון מקומי, פגיעה בבריאותם ובנכסיהם של תושבים ומטילים עומס מיסוי חריג על התושבים.

כמו כן, מוחים המפגינים נגד חוסר שקיפות (לכאורה) בוועדות המקומיות והמחוזיות וכן ב-ותמ״ל. עוד מוחים המפגינים נגד תכנון ״לקוי וחסר אחריות שאינו מספק מענה לתכנון עירוני נכון, כל זאת בהיעדר שיתוף ציבור והיעדר שקיפות״. עוד נטען כי קיים פער ״עמוק ומסוכן״ בין טענות נציגי הממסד על חשיבות ההתמודדות עם משבר האקלים לבין הפעילות בשטח.

ליאור קיי אבישי. צילום: פרטי

ליאור קיי אבישי. צילום: פרטי

משה פישר, יו"ר "בינוי שפוי", מיוזמי ההפגנה: "הדרך של משרדי האוצר, השיכון והפנים לפתור את משבר יוקר הדיור, משבר הגודש התחבורתי ומשבר האקלים על ידי ריסוק החלשים, היא דרך הרסנית הנהוגה במשטרים אפלים ואסור להסכים לכך. אלו חלק מהעוולות המקודמות בימים אלו."

ליאור קיי אבישי, מראשי "הפרלמנט האזרחי של תל-אביב-יפו": "בשנים האחרונות אנחנו לומדים על בשרנו שעיריית תל אביב, הגוף המוניציפלי הגדול בישראל, פוגעת במישרין ובעקיפין ברבים מתושביה ובאיכות חייהם: החל מעקירת עצים ללא שום חשיבה או חמלה, המשך בקידום תכניות עירוניות שעיוורות לטבע העירוני ומעדיפות בניה בכל מחיר ועד למידור והרחקת תושבים ממעורבות בקבלת ההחלטות ובתכניות העיריה. בתיאור ׳נבחר ציבור׳ קיים גם ציבור, ובעירייה שכחו את זה."

עפר פינקלשטיין, פעיל חברתי ונציג תושבי רובע צפון-מזרח: "אין שום קשר בין בעיית הגודש וחוק המטרו הדרקוני. החוק הוא חוק נדלנ"י גרידה והמדינה מנצלת אותו בשביל לשמן את החזקים והעשירים, הקבלנים ובעלי הממון והשררה תוך כדי דריסת הקניין הפרטי, אפלייתם של האזרחים והתושבים ועל רמיסת כל זכות בסיסית. יחד אנו דורשים מהשרים אלקין ושקד לעצור את המהלכים המקודמים, בטרם יגרמו לבכייה לדורות, ולנזקים שאי אפשר לתקנם, ובטרם ידונו את עתידה של ישראל לעתיד פקוק, לוהט וחולני״.

 

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *