מיטל להבי ליד האוטובוסים - נעים בסופ"ש
מיטל להבי, נעים בסופ"ש. צילום: מטה מרצ

המאבק על מדינה חופשית מתחיל בתחבורה ציבורית בשבת

להבי: "יש גורמים קיצוניים שאם לא נחסום אותם - ביטול התחבורה הציבורית בשבת יהיה רק התחנה הראשונה שלהם"
בחירות 2024, תוכן ממומן | 16.02.2024

תחבורה ציבורית בשבת היא הדוגמה המובהקת לחשיבות הבחירות המקומיות בתל אביב ובכלל. המלחמה הנוכחית הזכירה לנו שוב את מה שכבר הספקנו לשכוח – הממשלה תעשה כל מה שהיא יכולה כדי למנוע תחבורה ציבורית בשבת והיחיד שיכול לעמוד מולה הוא השלטון המקומי.

גם כאשר עשרות אלפי מילואימניקים היו צריכים לחזור הביתה במהלך הסופ"ש, בזמן לחימה, הם נתקלו בקיר שנקרא שרת התחבורה ובממשלה, שסירבו להפעיל הסעות, רכבת ואוטובוסים עבורם. בזמן שאלה נלחמים ומגנים על המדינה ועל כולנו – הממשלה פוגעת ביכולת שלהם לפגוש את משפחותיהם לאפטר קצר לפני שחוזרים לקרב.

המחאה לוקחת את העירייה. מרצ כל המחאה בפתק אחד. חוזה חדש | הירוק במרכז | מרצ תל אביב יפו

מיטל להבי למעשה הקימה שירות תחבורה ציבורית מטרופוליני חלופי בשבת למען התושבים.

"נעים בסופ"ש" היה ונשאר הפתרון היחיד שמאפשר את הזכות הבסיסית שלנו להגיע ממקום למקום במהלך השבת. הפרויקט עקף למעשה באסרטיביות את הממשלה, את משרד התחבורה וגם את הגורמים הקיצוניים שמנהלים את ישראל בימים האלה.

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א-יפו לתחבורה, שיזמה ב-2019 את הפרויקט החדשני והוציאה אותו לפועל, הצליחה לגרום ל-12 רשויות מקומיות להצטרף לשירות שמפעיל רשת של 13 קווים ומסיע בסופ"ש למעלה מ-80 אלף נוסעים נכון לתקופת החירום ובזמן שגרה ההיקף מגיע למעל 120 אלף. מדובר במתן מענה לצורך ממשי, וקריטי של תושבים לנוע בתחבורה ציבורית גם בסופי השבוע, כחלופה לרכב פרטי וגם למי שאין לו אמצעים.

לדברי להבי, "התושבים שמשתמשים בשירות מעצבים יחד איתנו מציאות חדשה ומוכיחים את קיומם של ביקושים ואכן השירות התרחב אף מעבר לגוש דן, ללא ספק תחבורה ציבורית בשבת היא לא מותרות- היא זכות בסיסית. היא תורמת לא רק בהיבט החברתי, אלא גם מצמצמת הצורך ברכב פרטי בסופ"ש ועוזרת לסביבה ואף לפיקוח נפש עבור מי שמרים לחיים בארוחה המשפחתית וזכאים לחזור הביתה בשלום".
היוזמה של להבי הייתה מהלך פורץ דרך אשר עורר מחלוקת וגם גרף שבחים. השירות מאפשר ל חופש בחירה וחופש תנועה לאזרחים ומהווה הצהרת כוונות ברורה על ערכי הליברליזם אל מול השמרנות והכפייה הדתית. מאבק שמתנהל מאז קום המדינה וביתר שאת מאז הוקמה הממשלה הימינית והחרדית בתולדות ישראל ומשליך גם על החירות המקומיות בתל אביב ובישראל כולה.

מיטל להבי ליד האוטובוסים - נעים בסופ"ש

מיטל להבי. נעים בסופ"ש

"יש גורמים קיצוניים שאם לא נחסום אותם – ביטול התחבורה הציבורית בשבת יהיה רק התחנה הראשונה שלהם"

להבי, כחברת מועצה ותיקה בתל אביב-יפו, יזמה פרויקט המעניק פתרון לצרכי תושביה, במקום שבו משרדי הממשלה בחרו שלא לפעול. היוזמה הינה דוגמה חיה לאופן בו רשויות מקומיות יכולות להשפיע באופן ישיר על חיי התושבים שלהן, ולקבל החלטות אמיצות בנושאים שנויים במחלוקת כמו תחבורה ציבורית בשבת. "המאבק על החופש והליברליות של תל אביב לא הסתיים, האמת שהוא נמצא בשיאו כרגע. אמנם יש כאלה שמבקשים להשתיק אותו בחסות המלחמה, אבל התפקיד שלי כנבחרת ציבור הוא לעמוד על המשמר. הבחירות הקרובות יביאו איתן הכרעה לצביון של העיר החופשית בישראל והן יהיו מבוא למאבק על כך ברמה הלאומית" מסבירה להבי.

היא מזהירה: "יש גורמים בתל אביב-יפו שעובדים קשה מאוד כדי לפגוע בחופש של תושבי העיר. זה לא סוד שלבן גביר וסמוטריץ' יש נציגים שמתמודדים בתל אביב למועצה. אלו הם גורמים קיצוניים מאוד שאם לא נתעורר ונחסום אותם – הם ישתלטו על העיר וביטול התחבורה הציבורית בשבת יהיה רק התחנה הראשונה שלהם".

יחד עם זאת השירות מתחשב באוכלוסיות השונות ובמקומות שבהם ישנו ריכוז של שומרי שבת נבחר מסלול חלופי. "כוונת המיזם הייתה מלכתחילה לתת שירות ולא לדחוף אצבע בעין". כפי שאומרת להבי. ומוסיפה: "אני שמחה שהשירות נותן אפשרות למשפחה שנוסעת לארוחת שישי, לעבור הנכד שנוסע לבקר את סבתו בבית האבות, עבור זוג הפנסיונרים שסוף סוף יכולים לצאת מביתם בשבת בבוקר לבית הקפה או לחוף הים ועבור הסטודנטית שרוצה לבקר את חברותיה בעיר השכנה, מבלי להוציא עשרות ולעיתים מאות שקלים על נסיעה.

"בבחירות המקומיות הקרובות הציבור יכריע את גורל תל אביב-יפו ומהרשויות המקומיות תצא הבשורה לכל המדינה – האם נמשיך מודל לאומי לעיר חופשית, פתוחה וליברלית או שאנחנו מאפשרים לגורמים קיצוניים כמו "הליכוד-עוצמה יהודית" להשליט את האג'נדה המשיחית שלהם".

המחאה לוקחת את העירייה. מרצ כל המחאה בפתק אחד. חוזה חדש | הירוק במרכז | מרצ תל אביב יפו

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *