קרן שחר אליעזר. צילום: רונית לובצקי
קרן שחר אליעזר. צילום: רונית לובצקי

"חוויתי בגידה בעוצמה של 10 בסולם ריכטר"

קרן שחר אליעזר, יועצת זוגית המתמקדת במערכות יחסים ובשיקום אחרי בגידה, כתבה על זה ספר
רותי בוסידן | 16.10.2021

"אחת המהלומות, שהשפיעה בעוצמה החזקה ביותר על חיי, הייתה בגידה בעוצמה 10 בסולם ריכטר. סופת טורנדו ששינתה את חיי מן הקצה אל הקצה והכניסה אותי למערבולת מטורפת שלא ידעתי לאן תוביל". כך מספרת בגילוי לב קרן שחר אליעזר, יועצת זוגית המתמקדת במערכות יחסים ובשיקום אחרי בגידה ומפעילה את קבוצת התמיכה היחידה מסוגה בארץ לנבגדים ולנבגדות. בספר ראשון מסוגו בשם "בשם הבגידה" היא חושפת תובנות, תהליכים טיפוליים ייחודיים, הצלחות, טיפים ונקודות למחשבה כולל מכתבים אישיים שנכתבו בזמן אמת על ידי נבגדים ובוגדים החושפים את תחושותיהם ורגשותיהם.

"מרגע זה", מספרת בגילוי לב שחר אליעזר,"שרק כיום אני יודעת לזהות אותו בוודאות, התחיל מסע חיי, מסע כואב, מטלטל, ארוך ועמוק שהוביל אותי לנקודה שבה אני נמצאת היום. הזעזוע שלח אותנו מיד לייעוץ זוגי. רצינו להציל את הבית ולהילחם בחיה הרעה הזאת. לשנינו היה ברור שאנחנו נלחמים על הבית ועושים הכל כדי לתקן ולשקם. לאחר מספר חודשים של טיפול הרגשתי שאיני יכולה להכיל יותר את הטיפול ושהמטפלת לא מבינה אותי. כתוצאה מכך הפסקתי באופן חד צדדי את הטיפול. הפסקת הטיפול לא הפסיקה את הכאב ואת הכאוס שנכנס לחיינו. האמון נפגע, משהו בקשר שלנו נשבר ולא הצליח להתרומם שוב".

קרן שחר אליעזר באירוע ההשקה של ספרה "בשם הבגידה". צילום: פרטי

קרן שחר אליעזר באירוע ההשקה של ספרה "בשם הבגידה". צילום: פרטי

שחר אליעזר, יועצת זוגית המתמקדת במערכות יחסים ובשיקום אחרי בגידה, מרצה ומפעילה את קבוצת התמיכה היחידה מסוגה בארץ לנבגדים, וכאמור, הוציאה לאור לאחרונה את הספר "בשם הבגידה" (בהפקת "גלילי הוצאה לאור"). בספר היא מצליחה – בזכות הדרך הכואבת שעברה – לגעת במקומות הכי רגישים לכל מי שחווה בגידה. בין היתר היא מפרטת מה מביא גברים ונשים לבגוד, כותבת על תהליך הסליחה, משבר האמון, הקונפליקט, הדרכים לשיקום, מסבירה מדוע דווקא מי שפצע הוא גם זה שיכול לרפא ועוד.

לאורך הפרקים בספר נחשפים מכתבים אישיים, שנכתבו בזמן אמת על ידי גברים ונשים שחוו בגידה (בוגדים ונבגדים) ובגילוי לב חושפים את תחושותיהם ורגשותיהם.

שחר אליעזר, בת 47 מתל אביב, אם לארבעה ילדים, נישאה בגיל 24. "הפכתי לאשת איש עם ידע אפסי בזוגיות וללא כלים להתמודדות עם אתגרים זוגיים", היא מספרת, "בעשור האחרון של נישואינו החלו שינויים אצל שנינו: השתנינו, התפתחנו, צמחנו, נפלנו, קמנו ולמדנו. לקראת גיל 40 גילינו שאנו כבר לא אותם אנשים שהיינו בשנות ה-20 המוקדמות שלנו, השתנינו, התפתחנו ונוצר סדק בגישתנו השונה. חוסר התקשורת בינינו התעצם וכל אחד מאיתנו עשה את בחירותיו".

לאחר הבגידה שחוותה החליטה קרן לא לוותר על המשפחה ולהילחם עליה. היא החלה לחפש חומרים ברשת, להקשיב להרצאות, לקרוא ספרים ומאמרים בנושא. "ככל שקראתי, כך הרגשתי צימאון לדעת יותר ויותר. קריאת החומרים עזרה לי להבין טוב יותר, אך זה עדיין לא הוציא אותנו מהמשבר. החלטתי ללמוד ייעוץ זוגי כדי לעזור לנו, רכשתי כלים חדשים להתמודדות, גיליתי על עצמי דברים חדשים, עברתי תהליך אישי ותובנות החלו להגיע. ככל שהתקדמתי יותר ויותר בלימודים, הבנתי שאיני יכולה לטפל בנו מכיוון שאני צד בעניין ומעורבת רגשית".

לאחר סיום לימודיה התחילה קרן לעסוק בתחום, מתוך שליחות לתקן אצל אחרים. במשך שנים נוספות היא למדה שיטות טיפול שונות ופיתחה שיטות טיפול ייחודיות. "תוך כדי שאני מטפלת באחרים, מתקנת ומשפצת חיים של אחרים, התחוללה סופה אצלי בבית. עוצמת הכאב והפגיעה, בשילוב רצוני לשמור על הבית, הובילו אותי לחקור לעמוק את נושא הבגידות ולהתמקצע בתחום ולהפוך את זה למקצוע ולמומחיות שלי".

לאחר גירושיה חיפשה קרן קבוצת תמיכה ולאחר שלא מצאה אחת כזאת, החליטה להקים בעצמה קבוצות תמיכה לנבגדים. "זאת מתוך ההבנה שאני זקוקה לחיבוק הזה ולהיות במרחב מכיל ולא שיפוטי יחד עם אנשים שחוו בגידה. כבר במפגש הראשון של הקבוצה הראשונה זה הרגיש נכון, בטוח ומרפא". לאחר שכל החומרים שקראה לא נתנו לה מספיק תשובות, הבינה שהיא צריכה לשאול את הבוגדים וכך יצאה למחקר פרטי משלה במהלכו גילתה שיש אתרים ייעודיים לבגידה שאליהם נכנסים גברים ונשים נשואים ונשואות, כדי למצוא שותפ/ה לבגידה.

על סמך ניסיונה האישי והמקצועי, היא פיתחה טכניקות טיפוליות ממוקדות לשיקום אישי ולשיקום זוגי לאחר בגידה וכאמור הקימה קבוצות תמיכה היחידות בארץ לנבגדים. "משבר זה העניק לי עוצמות חדשות וגרם לי לעסוק רק באני החדש שלי. אחרי מסע זה החלטתי שכל המידע, הניסיון והדרך שלי לא יכולים להישאר אצלי. שליחותי היא לסייע לאחרים ולאחרות להגיע בדיוק לנקודה אליה הגעתי. אני מכירה אישית את הרצון לדעת ולהבין אחרי פגיעה כזו, הייתי שם יותר מפעם אחת, וכך גם את הטראומה ומה שהיא מביאה איתה".

לדבריה, החיים הזוגיים מתחלקים לשניים: עד לרגע גילוי הבגידה ומרגע זה ואילך, כשהבחירות של כל אחד מבני הזוג ואופן הטיפול בטראומה יקבעו כיצד ייראו החיים האישיים והזוגיים בהמשך הדרך.

מה את ממליצה לעשות במקרה בו מתגלית בגידה של אחד מבני הזוג?

"אחת התובנות העיקריות, אותה מבינים בני זוג שעברו משבר זוגי, היא שהם נרדמו בשמירה, שהחיים זרמו להם מול העיניים ושהשקעתם בזוגיות הלכה ופחתה מתוך מחשבה תמימה, שלפיה הזוגיות היא בטוחה ונוכחת והיא תמתין בסבלנות לתורה. אני ממליצה לפנות לעזרה מקצועית באופן אישי ובאופן זוגי. לפני שנכנסים למערבולת, צריך לעצור הכל ולתת למישהו חיצוני שלא מעורב רגשית לנהל את המערכה. אין מה למהר להגיע להחלטות, להיפרד תמיד אפשר. גם אם מחליטים בסוף להיפרד, התהליך הזוגי נחוץ כדי לאפשר לסגור מעגל, להבריא ולתת הזדמנות נוספת אמיתית לזוגיות ולמשפחה. השיקום הזוגי מאפשר לשחרר את הטראומה, למזער נזקים עתידיים ומסייע להתפתחות אישית וזוגית. על מנת לצלוח את תהליך השיקום, יש להפשיל שרוולים, ללכת על כך בכל הכוח ולהבין שהצלחת השיקום תלויה בשני הצדדים. זו רכבת הרים אבל בסוף מגיעים ליעד כי אפשר לשקם זוגיות אחרי בגידה. חשוב להקיף את עצמכם בתמיכה ובאנשים שיכולים לסייע, לא להתבייש לבקש עזרה ובמקרים רבים אף לערוך הסכם שלום בית בשלב זה וכמובן לפנות זמן וגם משאבים כלכליים לטיפולים".

כחלק משלים של הספר היא עובדת על הרצאה חדשה, שמתאימה – לא רק למי שחווה בגידה אלא למי שחווה זוגיות. קרן: "תופעת הבגידות כל כך נפוצה, ולכן חשוב לי להעניק לקוראים את המידע הנדרש: הגורמים לתופעה, הדרך לשם והדברים שאפשר לעשות כדי למנוע: שימור זוגי ופיתוח התקשורת הזוגית, ניהול הבחירות שלנו, ההתפתחות הזוגיות המודרנית .כיצד מצליחים לצאת ממשבר ואפילו לצמוח ממנו".

תהליכי ההבראה הזוגית ובניית כלים לשימור על זוגיות, עוד לפני שפורצים משברים בין בני הזוג, הובילו אותה לפתח משחק ייחודי בשם "חיזוג" מבוסס על תהליכים טיפוליים זוגיים. המשחק כולל שאלות ומשימות המעודדים תהליכי צמיחה והתפתחות זוגית. מדובר במשחק קלפים לזוגות, קליל ושובר שגרה, מאתגר, מצחיק ואינטימי המיועד לחיזוק הקשר הזוגי.

"חיזוג" מאפשר לבני הזוג ליהנות יחד, לצחוק, לחוות, לפתח הרגלים חדשים, להכיר טוב יותר, לשנות דפוסים, ובעיקר לחבר בין בני הזוג ולצמוח יחד בהרמוניה ובאהבה. היא ממליצה לשחק במשחק פעם בשבוע ביום קבוע, וכך להעניק לבני הזוג דייט איכותי קבוע למשך חצי שנה, לחבר בין בני הזוג וליצור הרגל של זמן זוגי איכותי. "שינוי בהרגלים זוגיים, השקעה בזוגיות ופיצול התקשורת הזוגית ייצרו אנרגיה חיובית בתוך הכלי הזוגי המשותף, שתאפשר הווה מאושר והתארגנות על ארגז כלים זוגי נרחב יותר שמצד אחד מתניע משברים זוגיים מסוימים ומצד שני מספיק מצויד. כך, גם אם יגיעו משברים, ההתמודדות תהיה קלילה יותר, מהירה יותר ונכונה יותר", היא מסכמת.

קטגוריות: תרבות ופנאי

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *