אירינה נבזלין עם קודקס ששון. צילום: Photography - Perry Bindelglass
אירינה נבזלין עם קודקס ששון. צילום: Photography – Perry Bindelglass

ספר התנ"ך העתיק בעולם נרכש עבור מוזיאון העם היהודי

קודקס ששון, שנכתב לפני כ-1,100 שנים, נרכש במכירה פומבית בבית המכירות סות'ביס בניו יורק במחיר של 38.1 מיליון דולר על ידי הדיפלומט ואיש העסקים האמריקאי, אלפרד מוזס
מערכת תל אביב אונליין | 19.05.2023

קודקס ששון, ספר התנ"ך העתיק והשלם ביותר בעולם שנכתב לפני כ-1,100 שנים, נרכש במכירה פומבית בבית המכירות סות'ביס בניו יורק במחיר של 38.1 מיליון דולר והוא הפך לכתב היד היהודי היקר ביותר שנמכר אי פעם.

הדיפלומט ואיש העסקים האמריקאי אלפרד מוזס, רכש את הספר עבור אגודת הידידים של מוזיאון "אנו" בניו יורק ובקרוב הוא יוצג באופן קבוע במוזיאון בתל אביב.

כתב העת הוא העותק הקדום והשלם ביותר של התנ"ך העברי והוא מתוארך לסוף המאה ה-9, או לתחילת המאה ה-10. הכינוי "'קורקס ששון' הוא על שם אספן כתבי היד העבריים דוד סלימאן ששון, שהיה אחד מבעליו החשובים.

שוויו לקראת המכירה הפומבית הוערך בין 30 ל-50 מיליון דולר והוא נמכר זמן קצר בטווח המוערך.

המכירה נסגרה תוך כמה דקות והשתתפו בה מתחרים מרחבי העולם.

בחודש מרץ הוצג קודקס ששון לקהל הרחב ב"אנו – מוזיאון העם היהודי" למשך שבוע אחד בלבד, כחלק מסיור בינלאומי של סות'ביס לקראת המכירה הפומבית.

קודקס ששון. באדיבות: אנו – מוזיאון העם היהודי

קודקס ששון. באדיבות: אנו – מוזיאון העם היהודי

"ההתרגשות עצומה מכך התנ"ך השלם והעתיק ביותר בעולם חוזר הביתה למוזיאון 'אנו', שהוא המוזיאון היהודי הגדול ביותר בעולם והבית הטבעי שלו", ציינה יו"ר המוזיאון, אירינה נבזלין, שהוסיפה "ערב חג השבועות, חג מתן תורה, אני שמחה שהתנ"ך חוזר הביתה, לישראל, למקום בו יהיה זמין לעד לקהל הרחב. הצבתו של תנ"ך ששון במוזיאון העם היהודי משקפת אתהמקו שהמוזיאון תפס בארץ ובעולם, כמוזיאון הסטורי, תרבותי ומגוון".

לדבריה, למסע המיוחד הזה חייבים תודה לאלפרד מוזס, שבעזרתו ובתמיכתו הובטח, כי תנ"ך ששון יוצג לציבור הרחב באופן רציף וכחלק מתצוגת הקבע במוזיאון.

האוצרת הראשית של המוזיאון, אורית שחם גובר, אמרה בהתרגשות: "לקבל את קודקס ששון לאוסף מוזיאון 'אנו', זה כמו לזכות בפיס של ההסטוריה. תקצר היריעה מלתאר את חשיבותו ומשמעותו של התנ"ך העתיק השלם ביותר בעולם וכמעט אין מילים לתאר כמה מרגש אותנו כמוזיאון להציג פריט כל כך משמעותי להסטוריה ולתרבות של העם היהודי".

'אנו – מוזיאון העם היהודי' הינו המוזיאון היהודי הגדול והמקיף בעולם. הוא מספר את סיפורו של העם היהודי כסיפור של תרבות רבת-פנים, עשירה ועתירת רבדים ובהתחדשות תמידית. המוזיאון, שנפתח לפני שנתיים, כבר הפך למוסד תרבות ותוכן עולמי מוביל, המציג במלואם את ההיסטוריה, התרבות והזהות היהודית, לצד התרומה האדירה של יהודים לאנושות בכל תחומי החיים. מאז שנפתח ביקרו בו מעל 700 אלף איש מהארץ ומהעולם.

תגיות:

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *