הזוכים בהאקתון. צילום: באדיבות אוניברסיטת תל אביב
הזוכים בהאקתון. צילום: באדיבות אוניברסיטת תל אביב

פיתרון אקדמי לעומס במדרכות ברחבי תל אביב

באוניברסיטת תל אביב נערך האקתון בנושא פתרונות ״חכמים״ לתנועת הולכי רגל. הפתרון הזוכה הוא "WalkWise" - מפת ניווט להולכי רגל, מבוססת מידע עירוני בטיחותי
מערכת תל אביב אונליין | 06.06.2023

האקתון בנושא פתרונות ״חכמים״ לתנועת הולכי רגל בעיר התקיים בשיתוף מרכז היזמות ומכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה באוניברסיטת תל אביב.

מטרת האקתון הייתה למצוא פתרונות חדשניים ויצירתיים להתמודדות עם העומס על המדרכות בערים צפופות כמו תל אביב, ששמים את האדם במרכז וכן שיפור הממשק בין הולכי רגל למשתמשי דרך אחרים ולהגברת הביטחון האישי של הולכי הרגל.

הפתרון הזוכה הוא "WalkWise" של הסטודנטים ירון הרמבם ואסף אשר בן נון. מדובר במפת ניווט להולכי רגל מבוססת מידע עירוני בטיחותי, שמטרתה להציע מסלול הליכה בטוח להולכי רגל ולא בהכרח המהיר ביותר, כפי שמציעות אפליקציות שקיימות היום בשוק.

לפי סקר חברתי של של הלמ"ס משנת 2021 בנושא בטיחות בדרכים  עלה כי 37 אחוז מהולכי והולכות הרגל, בני 20 ומעלה לא חשים בטוחים בדרכים. תל אביב ידועה כעיר פקוקה ועמוסה ולכן תושבים רבים עברו להשתמש בקורקינטים ואופניים חשמליים ורגילים ובהעדר מקום על הכביש, הם מצאו את עצמם, יחד עם הולכי הרגל ושאר משתמשי הדרך על המדרכות.

במשך יומיים רצופים, עמלו 15 צוותים למציאת פתרונות לשיפור הממשק בין הולכי הרגל ומשתמשי דרך אחרים על המדרכה, והגברת הביטחון האישי של הולכי הרגל, יחד עם מנטורים מובילים מתחום התחבורה. הרעיונות שעלו יהיו מבוססים על הניסיון שנצבר בערים בהן הוכנסו כלי מיקרו-מוביליטי למרחב העירוני, תוך התמקדות במציאת פתרונות בהיבטי טכנולוגיה, תכנון עירוני, רגולציה, חקיקה ועוד. במהלך האקתון התקיימו הרצאות מרתקות ממיטב המומחים בתחום ובסופם הוצגו בפני השופטים פתרונות חדשניים ויצירתיים להתמודדות עם העומס על המדרכות ששמים את האדם במרכז וחשיבה על אתגרי העתיד שייווצרו עם כניסת כלים אוטונומיים.

צוות השופטים בהאקתון כלל מומחים רבים מהתחום, ביניהם: ד"ר עלית אופנהיים, מנהלת מכון שלמה שמלצר לתחבורה חכמה באוניברסיטת תל אביב; ד"ר יעל הדר, מנהלת חטיבת המידע והמחקר, הרלב"ד; מוטי הספרי, מנהל פעילות ״יאנגו״ בישראל; סנ"צ ירון ויינרב, ראש מדור תאונות דרכים, אגף התנועה, משטרת ישראל ; עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת ״אור ירוק״; מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב יפו, הממונה על תחום התחבורה; יאיר סאקוב, ראש מרכז היזמות, אוניברסיטת תל-אביב; ג`ניפר שוורץ, מנכ"לית Ecomotion ועוד.

מיטל להבי ציינה: "בטיחות בדרכים ובפרט במדרכה ולהולכי רגל היא בראש מעיינינו. לכאורה הכי מובן מאליו שהמדרכה תהיה בטוחה לצועדים בעיר אך מצאנו כי קיימים חשדות ביחס לבטיחות ההליכה בעיר לנוכח הצפיפות והמיקרומוביליטי. אנחנו כעירייה, גם באמצעות מעבדת החדשנות ומטה הבטיחות שלנו נבדוק את ההצעות ועד כמה שניתן נסייע ליישומן בפועל".

ד"ר אופנהיים הוסיפה: "כדי לעודד הליכתיות במרכזי ערים, אנשים צריכים לחוש ביטחון בהליכה על המדרכה. חייבים להיערך כבר עכשיו וללמוד מהניסיון עם כלי מיקרומוביליטי שנכנסו למרחב העירוני והפרו את האיזון על המדרכות".

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *