יאיוי קוסמה. צילום: יוסוקה מיאזקי, באדיבות גלריה אוטה לאמנות, ויקטוריה מירו ודיוויד זווירנר
יאיוי קוסמה. צילום: יוסוקה מיאזקי, באדיבות גלריה אוטה לאמנות, ויקטוריה מירו ודיוויד זווירנר

צעירה יפנית בת 92 מגיעה לעיר

מוזיאון תל אביב לאמנות מארח תערוכת ענק של יצירות יאיוי קוסמה, האמנית היפנית בת ה-92, שמתוייגת ברשתות החברתיות בכול העולם
אירית מטיאס | 01.11.2021
אחד מחדרי האינסוף. צילום: אירית מטיאס

אחד מחדרי האינסוף. צילום: אירית מטיאס

אומרים שהעולם שייך לצעירים, אבל האמנית היפנית הרב תחומית יאיוי קוסמה בת ה-92, הרוקסטארית של עולם האמנות, מוכיחה כי בגילה היא בועטת ויוצרת יצירות מהמתויגות ברשתות החברתיות. התערוכות שלה שוברות קופות והעבודות שלה נמכרות במחירי שיא במכירות פומביות. קוסמה היא מהאמנים הפופולריים בעולם. היא הפכה לסלבריטאית בזכות הלוק הייחודי שלה והאסתטיקה של יצירותיה שמשמשות רקע מושלם למצולמים. היא אמנית אוטודידקטית שמי שלא זכה לראות את אחת התערוכות שלה בעולם, מוזמן לפתוח יומן ולבחור תאריך, כי ב-15 לנובמבר תיפתח במוזיאון תל-אביב לאמנות תערוכה מקיפה שלה. התערוכה דורגה כאחת מעשר התערוכות החשובות והגדולות בעולם לשנת 2021.

התערוכה בתל אביב תתקיים במקביל לתערוכות דומות של קוסמה שמוצגות בימים אלה בגנים הבוטניים בניו יורק, בגרופיוס בטו בברלין ובטייט מודרן בלונדון. ספק אם קוסמה, הילדה היפנית המרדנית בת ה-10, חלמה להגיע למעמד אליו הגיעה. היא החלה לצייר דלעות כשהייתה בבית ספר יסודי, ויצרה יצירות אמנות שראתה בהזיות מהן סבלה, עבודות שלימים יקבעו את עתידה. ב-1948 החלה ללמוד ציור בקיוטו, והציגה את עבודותיה כבר בשנות ה-50. אימא שלה לא תמכה בכישוריה היצירתיים ונהגה לקרוע את ציוריה אך קוסמה המרדנית התעלמה והמשיכה. כשהייתה בת עשר חוותה הזיות אותן תיארה כהבזקי אור ושדות צפופים של נקודות, הזיות שכללו גם פרחים שדיברו איתה ודפוסים שקמו לתחייה והשתכפלו.

יאיוי קוסמה בילדותה. צילום: יוסוקה מיאזאקי, באדיבות גלריה לאמנות, ויקטוריה מירו ודיוויד זווירנר

יאיוי קוסמה בילדותה. צילום: יוסוקה מיאזאקי, באדיבות גלריה לאמנות, ויקטוריה מירו ודיוויד זווירנר

משלא הסתפקה בסצנת האמנות היפנית, היא עברה ב-1957 לניו-יורק וניסתה לפרוץ דרכה בעולם גברי. עקשנותה הובילה אותה לנסות בכל הכוח, היא התייצבה בכל פתיחה אפשרית, הושפעה מהאקספרסיוניזם המופשט, ב-1959 פתחה תערוכת יחיד ראשונה בה הציגה את עבודות הנקודות שפרסמו אותה, תערוכה שזכתה לשבחים. קוסמה המשיכה להציג, בשנות ה-60 התחברה לתנועת הפופ ארט, וב-1966 הקימה תערוכה משלה. בשנת 1973 מצבה הנפשי אילץ אותה לחזור ליפן, וב-1977 היא אישפזה את עצמה מרצון בבית חולים פסיכיאטרי בטוקיו, כשהיא ממשיכה ליצור בסטודיו שנמצא בשכנות.

 

קוסמה מפורסמת בזכות הנקודות שמעטרות את עבודותיה. יש אומרים שציור הנקודות על בדי הענק והמיצבים זו התרפיה שעוזרת לה להתמודד עם מחלת הנפש ממנה היא סובלת, ונובעת מהפרעות פסיכולוגיות שסבלה בילדותה. בסוף שנות ה-80 נערכה לה תערוכת רטרוספקטיבה במוזיאון לאמנות בניו יורק וב-1993 היא ייצגה את יפן בביאנלה בונציה. קוסמה ידועה בשיתופי פעולה מסחריים שהיא יוצרת עם מותגי יוקרה. ב-2012 לואי ויטון הגדיל דרמטית את המודעות ליצירתה.

נשמות כוכבים רוקדות בחלל. צילום: יוסוקה מיאזקי, באדיבות גלריה אוטה לאמנות

נשמות כוכבים רוקדות בחלל. צילום: יוסוקה מיאזקי, באדיבות גלריה אוטה לאמנות

עבודותיה מוצגות במוזיאונים מובילים, בגלריות ובמרחבים ציבוריים ברחבי העולם, וזוכות לחשיפה וסיקור נרחבים. רטרוספקטיבה של עבודותיה נדדה בשנים 2011 ו-2012 בין מוסדות מובילים בעולם, ביניהם מוזיאון וויטני בניו-יורק, טייט מודרן בלונדון, מרכז פומפידו בפריז ומוזיאון ריינה סופיה במדריד. קוסמה גם הציגה תערוכות יחיד גדולות במדינות רבות בהן מקסיקו, ברזיל, דרום קוריאה, טייוואן וצ'ילה. ב-7 השנים האחרונות עמדו בתור למעלה מ-5 מיליון מבקרים במוזיאונים שונים בעולם על-מנת לחזות ביצירותיה ועכשיו זה קורה בתל אביב: מעל 200 עבודות שהגיעו מ-30 מוזאונים מהעולם, יוצגו בעיר, בשני בניני המוזיאון, כולל 3 חדרי אינסוף ויצירות חדשות שקוסמה יצרה במיוחד לתערוכה בתל-אביב, כמו מיצב ענק בשם "זר של אהבה שראיתי ביקום" שנראה כמו זרועות תמנון ענקיות בשחור ובוורוד.

דלעות. צילום: אירית מטיאס.

דלעות. צילום: אירית מטיאס.

טניה כהן-עוזיאלי, מנכ"לית מוזיאון תל אביב לאמנות: "אנחנו גאים לארח את תערוכתה המקיפה של יאיוי קוסאמה, במיוחד עכשיו בתקופה שלאחר מגפת הקורונה, בה נראה שהקהל הישראלי צמא לחוויות מרגשות ואיכותיות. הצגתה של תערוכת-ענק ייחודית זו בישראל, באותו סדר גודל ובשיתוף מוזיאונים חשובים בעולם, תיתן מענה והזדמנות לציבור הרחב ליהנות מאירוע תרבותי בינלאומי יוצא דופן. הצגת רטרוספקטיבה ראשונה בישראל של האמנית היפנית המפורסמת, ממשיכה להוסיף ולבסס את מעמדו של מוזיאון תל אביב כאחד ממוסדות האמנות המובילים בעולם".

רוחות הדלעות ירדו אל הרקיע. צילום: באדיבות גלריה אוטה לאמנות

רוחות הדלעות ירדו אל הרקיע. צילום: באדיבות גלריה אוטה לאמנות

התערוכה מוצגת במוזיאון תל אביב בשת"פ עם סטודיו קוסאמה בטוקיו ומוזיאון מרטין-גרופיוס-באו בברלין. סוזן לנדאו, אוצרת התערוכה: "יצירתה של יאיוי קוסאמה, אמנית בת 92, המלהיבה מיליוני מבקרים בכל העולם. היא חובקת רישום, ציור, פיסול, מיצב, מיצג, קולנוע ואופנה, במכלול רב עוצמה מהפנט ומרתק, מרשים ומהנה בו זמנית. הצגת התערוכה שלה במוזיאון תל אביב לאמנות, היא ללא ספק אירוע חד-פעמי והיסטורי".

 

קטגוריות: תרבות ופנאי

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *