בנין עיריית תל אביב, הבריכה והמזרקות. צילום: רונן מחלב
בניין עיריית תל אביב. צילום: רונן מחלב

תוכנית חדשה ללימודי יהדות חילונית בתיכונים בת"א

בתשובה להחלטת משרד החינוך לתמרץ במאות אלפי שקלים בתי ספר שיגדילו את לימודי היהדות, העירייה בנתה תוכנית חדשה ללימודי יהדות-ליברליות וציונות, אשר עתידה להיכנס לבתיה"ס בעיר כבר בשנה"ל הבאה - ותכלול נושאים כמו "זהות יהודית בעולם משתנה" ו"זרמים וסוגיות במחשבה הציונית"
מערכת תל אביב אונליין | 04.07.2023

עיריית תל אביב-יפו יצאה בתוכנית חדשה ללימודי יהדות-ליברליות וציונות, כך פורסם בחדשות 13. זה אולי מעורר תמיהה ברגע הראשון, אבל מדובר בתשובה של תל אביב לניסיון האחרון של משרד החינוך לתמרץ בתי ספר תיכונים שירחיבו את לימודי היהדות בהם.

כזכור, המשרד הודיע על תוכנית חדשה שבמסגרתה יוענק תקציב בסך מאות אלפי שקלים בשנה לבתי ספר שיעסקו בלימודי "יהדות וציונות כתוספת לתכנית הלימודים המחייבת", כך לפי קול קורא שפורסם לבתי ספר בשבועות האחרונים. כלומר, בעבור הגדלה משמעותית של מספר השעות במקצועות כמו מקרא, תורה שבעל פה, תרבות יהודית, פרשת השבוע ומחשבת ישראל – מנהלי בתי ספר יקבלו תמריצים כספיים. המשמעות היא שבבתי ספר מהזרם הממלכתי דתי – שברבים מהם מגדילים ממילא את מספר שעות לימודי היהדות, יוכלו לקבל בקלות את התקציבים הנוספים, שלא כמו בבתי ספר הממלכתיים.

התוכנית עתידה להיכנס לכל בתי הספר התיכונים בעיר כבר בשנה הבאה והיא תרחיב למעשה את לימודי היהדות בגירסא הליברלית-הומניסטית שלהם. התכנית תעמיק את העיסוק בנושאי יהדות וציונות ברוח ליברלית, שמותאמת להטרוגניות הגדולה בקרב תלמידי תל אביב ובקרב החינוך הממלכתי בכלל.

מטרת העל של התוכנית היא הגשמת מטרות חוק החינוך הממלכתי וחיזוק ערכי מדינת ישראל כיהודית וליברלית, כשהיא תחזק את תחושת השייכות של התלמידים למדינה ולקהילה, תטפח את הערכים היהודיים-הומניסטיים, ותעמיק את היכרותם עם ספרות יהודית-עברית.

טקס קריאת בית הספר התיכון ע"ש יצחק שמיר. צילום: כפיר סיוון

בית הספר התיכון ע"ש יצחק שמיר. צילום: כפיר סיוון

בין הנושאים שיילמדו במסגרת התוכנית – בשיעורי היסטוריה, אזרחות ומחשבת ישראל: "זהות יהודית בעולם משתנה" ו"זרמים וסוגיות במחשבה הציונית". התלמידים יחשפו ליצירות יהודיות מתקופות המקרא, חז"ל, ימה"ב והעת החדשה, יעסקו במחשבות פילוסופיות ותיאולוגיות בעקבות השואה ובפילוסופיה פוליטית (תיאוריות של צדק חברתי, יחסי דת ומדינה ועוד).

כל בית ספר ימנה רכז חינוך הומניסטי-דמוקרטי-יהודי שיהיה אחראי לפיתוח תכנים ויישום התוכנית, הלימודים ישלבו פעילויות במהלך יום הלימודים ואחה"צ כמו – שיחות בוקר אקטואליות – ערכיות, פעילויות כתיבה יצירתית, ערבי לימוד קהילתיים סביב חגים וימי זכרון, סמינר זהות אישי-חברתי בן 5 ימים ועוד.

אגף החינוך בעיריית תל אביב הגיש ביום שישי האחרון את התוכנית למשרד החינוך וכעת המשרד יידרש להחליט האם היא עומדת בקריטריונים גם בגירסה ליברלית הומיניסטית, שתתאים לקהילות רבות ברחבי הארץ, או שמא מדובר בתקציבים שנועדו אך ורק ללימודי היהדות המסורתיים, כפי שנהוגים בבתי ספר ממלכתיים דתיים. במקביל, בוחנות מספר רשויות נוספות אפשרות לאמץ את התוכנית החדשה לחיקן, מהלך שככל הנראה יתרחב במידה ויתוקצב על ידי משרד החינוך.

שירלי רימון ברכה, ראש מינהל החינוך בעיריית תל אביב-יפו מסרה: "המשבר הלאומי-החברתי הביא אותנו להבנה שנדרש חידוד ערכי-זהותי משמעותי יותר במערכת החינוך בארץ. בתל אביב-יפו אנחנו מחנכים לערכים ליברלים והומניסטים, כשהמהלך המשלים הוא חיבור לשורשים ולמדינה".

 

קטגוריות: חינוך והשכלה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *