חג הסגד בתל אביב. צילום: אבוש
חג הסיגד בתל אביב. צילום: אבוש

תל אביב חוגגת את הסיגד ברחבי העיר

במסגרת החגיגות של הקהילה האתיופית בעיר אשר יתקיימו במהלך החודש, יערך בין השאר אירוע אמנות "סיגד- האון"- סיגד עכשווי בנווה צדק, תהלוכת ספר תורה ברחבי יפו ד', מופעים לילדים במרכזים הקהילתיים וארוחת חג מסורתית לבני נוער
מערכת תל אביב אונליין | 13.11.2022

במהלך חודש נובמבר העיר תל אביב מציינת את הסיגד שהוא אחד ממועדי הקהילה האתיופית של קהילת ביתא ישראל.

זהו חג עתיק יומין שנקבע ונחגג במסורת יהודי אתיופיה מזה מאות ואף אלפי שנים. משמעותו של החג הוא חידוש הברית בין העם ובין אלוהים, כיבוד וחידוש של מעמד הר סיני וקבלת התורה.

עולי אתיופיה החלו להגיע בשנת 2005 לתל אביב. הקהילה מונה היום כ-2,700 איש המתגוררים בעיקר בשכונות יפו ד', יפו ג'-דרום, נווה גולן  ו-לב יפו.

העירייה תל באמצעות יחידת הקליטה העירונית, פועלת לשילוב מיטבי ואיכותני של ישראלים וישראליות יוצאי אתיופיה בעיר, במגוון תחומים לרבות: תחומי לימוד, השכלה, תעסוקה, חברה ותרבות, תוך שמירה על הערכים ועל המסורת ממנה הגיעו וחשיפתם. לאחרונה, התחדשה היחידה במבנה מחודש, שנחגג בהשקה מרשימה בהשתתפות ראש העירייה, מכובדות ומכובדים וחברי הקהילה.

פירוט האירועים והחגיגות:

סיגד מסורתי ביפו- יום רביעי, 16 בנובמבר, 17:30, בית הכנסת היכל יצחק, רחוב  סומקן 11.

חגיגת חג הסיגד המסורתית ביפו בתמיכת משרד העלייה והקליטה במעמד מכובדות ומכובדים. האירוע ייפתח ב"תהלוכת ספר תורה" ססגונית בהובלת רב הקהילה האתיופית ברחבי יפו ד', ומשם לאודיטוריום אניס לאירוע המרכזי אשר יכלול מופעים, טעימות מהמטבח האתיופי, מיצגי אמנות, תערוכה ניידת ועוד.

פסטיבל סיגד במרכזים הקהילתיים ביפו- יום שלישי, 15 בנובמבר, 16:30 מרכז קהילתי בני ברית שלוחת חשמונאים, רחוב פיקוס 19.

חג הסגד בתל אביב. צילום: אבוש

חג הסיגד בתל אביב. צילום: אבוש

מאמאושי במופע מיוחד לחג הסיגד – הפעלה מוזיקלית במקצב אתיופי לגיל הרך המיועדת לגילי 3 עד 6 ולכל המשפחה, ההפעלה משלבת מוזיקה היישר מאתיופיה יחד עם שירים מקוריים ושירים ישראלים, במטרה להכיר לילדות ולילדים את חג הסיגד באמצעות הסיפור של שלמה המלך ומלכת שבא שהגיעה מאתיופיה. דרך הסיפורים מגלים שלמרות החששות והאתגרים, יש בכוחה של האחדות וקבלת האחר להפוך כל פחד לאהבה.

הפעלה של אושרת מסלה: אושרת מסלה, מוזיקאית ומורה לריתמיקה, מובילה את ההפעלה הממחישה בצורה אותנטית את התרבות האפריקאית יחד עם התרבות הישראלית.

חג הסיגד לבנות ולבני נוער- יום שני, 21 בנובמבר, 18:00, מרכז קהילתי לב יפו, רחוב נחל שורק 3.

אירוע ייחודי לבנות ובני נוער במרכז הקהילתי לב יפו, האירוע יכלול ארוחת חג מסורתית, מופע של מרכז המוזיקה, סיפורו האישי של רב הקהילה האתיופית יהודה סהלה.

חג הסגד בתל אביב. צילום: משה טרקה

חג הסיגד בתל אביב. צילום: משה טרקה

אירוע אומנות "סגד- האון"- סגד עכשווי בנווה צדק- יום רביעי, 16 בנובמבר, 22:30-18:30, רחוב שבזי 58 ומדרחוב יהודה החסיד.

אירוע אמנות עכשווית ביוזמת משה טרקה, אמן ישראלי ופעיל חברתי ממוצא אתיופי ובעליו של חלל התצוגה 'שבזי 58' בנווה צדק. מטרתו הייתה לתת בימה לאמנים ולאמניות עכשוויים מהקהילה להציג את האמנות הייחודית שלהם. באירוע ייקחו חלק מיטב האמנים והאמניות הישראלים מהקהילה האתיופית ויציגו יצירות כגון: צילום, מחול, פיסול, וידאו, מוזיקה ועוד. האירוע כולל טעימות של אוכל אתיופי מסורתי, ומגוון מאכלים ומשקאות שיוגשו במיוחד בערב זה במסעדות בנווה צדק. בנוסף לכך, מסעדת באלינג'רה תגיש לכבוד האירוע טעימות אוכל אתיופי מסורתי (ללא תשלום).

באירוע ה"סיגד-האון", שמשמעותו באמהרית "סגד עכשווי", יציגו האמנים והאמניות המשתתפים יצירות אמנות בשלל מדיומים המשלבים התייחסות למסורת של הקהילה האתיופית עם פרשנות, לעתים חתרנית, המתייחסת לחייהם האישיים בפרט, ולחברה הישראלית בכלל.

בתכנית: במהלך הערב יתקיימו מופעים בשילוב תערוכה והקרנות וידאו ארט. בין היצירות שיוצגו מופיעה התערוכה "גופים" של האמנים משה טרקה ואפרים ווסה בחלל הגלריה בשבזי 58. התערוכה משקפת דיאלוג בין שני אמנים העוסקים במושג גוף ובתפיסה שלו כדימוי וכחומר. התערוכה תלווה בדיאלוג מוקלט של האמנים אשר ניתן יהיה להאזין לו באוזניות תוך כדי צפייה ביצירות השונות.

חג הסגד בתל אביב. צילום: יובל חי

חג הסיגד בתל אביב. צילום: יובל חי

יצירות נוספות:

הקרנת וידאו ארט, "ק'ולה" של האמן אפרים ווסה- פירוש המילה "ק'ולה" באמהרית, הוא שד. בתרבות האתיופית ה"ק'ולה" נתפס כישות על טבעית, רוח רעה שבכוחה לרדוף אדם, להיאחז בו במפתיע לפרק זמן קצר אחת לכמה שנים ולהשתלט על גופו. במיתולוגיה היהודית סוג כזה של איחוז נקרא דיבוק. ביצירה זו משחזר ווסה חוויית ילדות בה אימו הייתה אחוזת "ק'ולה" תוך שהוא צופה בנעשה ומתקשר עם ה"ק'ולה" דרכה.

תערוכת צילומים בהקרנה של הצלם גדעון אגז'ה- בצילומים המוצגים, מתעד אגז'ה את טקס הסגד המסורתי בירושלים הכוללים בגדים לבנים המסמלים טהרה, קריאת קטעים מהתנ"ך הקשורים לטקס חידוש הברית של עזרא מתוך ספר נחמיה ופיוטים שונים הקשורים לירושלים. הטקס מהווה גם חיבור בין החג לסיפור הגעתה של העדה האתיופית לישראל.

תגיות:

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *