רחוב אלנבי, תל אביב. צילום אביה בן דוד
רחוב אלנבי, תל אביב. צילום אביה בן דוד

נערכים לפקקים בעקבות סגירת אלנבי לעבודות

כחלק מעבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה, אחד הרחובות העמוסים בתל אביב ייסגר לתנועת אוטובוסים ורכבים החל מספטמבר. המשמעות: מאות אוטובוסים יוסטו, עשרות חניות יבוטלו ונתיבים באזור יצומצמו
מערכת תל אביב אונליין | 01.08.2022

החל מחודש ספטמבר ובשתי פעימות רחוב אלנבי בתל אביב ייסגר לתנועה לטובת עבודות על הקו הסגול של הרכבת הקלה, כך על פי פרסום ב"גלובס".

ברחוב עוברים מדי שעה כ-180 אוטובוסים ויש בו נתיב העדפה כמעט רציף לתחבורה ציבורית כשמרבית האוטובוסים ממשיכים לרחוב קינג ג'ורג' ועד לאבן גבירול. על הציר החשוב הזה מתנקזים אוטובוסים מכל קצוות המטרופולין של תל אביב וחסימה שלו צפויה ליצור שיבושי תנועה בכל האזור. לכן כבר לפני שנים נקבע בתכנון הקו הסגול כי הוא יעבור ברחוב אלנבי, על חשבון האוטובוסים ועם פגיעה פחותה לכאורה בתנועת הרכב הפרטי. אלא שברור שהסטה של 180 אוטובוסים בשעה תפגע לא רק בנוסעי הרכב הפרטי שיסבלו מצמצום נתיבים ועומסי תנועה, אלא גם במשתמשי התחבורה הציבורית. בעוד שהפקקים הם בלתי נמנעים, שמירה על נגישות דרכים חלופיות לרכב הפרטי היא הכרחית לתנועת הולכי רגל, מסחר והעוברים ברחוב.

מעבר חציה, אור אדום ברחוב אלנבי, תל אביב. צילום: אביה בן דוד

רחוב אלנבי, תל אביב. צילום: אביה בן דוד

כבר היום מתרחשות עבודות באזור כיכר האופרה ובספטמבר צפוי להיסגר מקטע נוסף מרחוב פינסקר ועד לקינג ג'ורג'. קווים פופולריים לכיוון מסוף כרמלית יוסטו לרחובות גאולה, מונטיפיורי ואחד העם. השינויים הדרמטיים יותר יגיעו בחודש נובמבר, אז ייסגר המקטע מקינג ג'ורג' – שאליו פונה החלק הארי של האוטובוסים בציר ועד ללוינסקי – ובשלבים.

הסגירה נדחתה מאפריל לנובמבר לאחר שעיריית תל אביב סירבה לסגור את אלנבי לפני הפעלת הקו האדום. אבל גם כעת, עומד סימן שאלה סביב פתיחת הקו לפני נובמבר.

לפי התוכנית אשר מתפרסמת ב"גלובס", אוטובוסים שנעים כיום מרחוב העלייה לכיוון מרכז העיר יוסטו אל שדרות רוטשילד שבו יוכשר נתיב העדפה לאוטובוסים ועד לרחוב בן ציון שבו יוכשר נתיב העדפה גם כן ויתחבר אל קינג ג'ורג' להמשך נסיעה בהעדפה. בדרך ההפוכה, לכיוון דרום, ישנן שתי חלופות להסטת האוטובוסים – הראשונה: דרך רחוב יהודה הלוי והשנייה: דרך רוטשילד. עיריית תל אביב תידרש להכריע בין החלופות בשבועות הקרובים כדי שיוכלו להתחיל בעבודות המקדימות באזור.

היתרונות בחלופה הראשונה, הסטת האוטובוסים לכיוון דרום לרחוב יהודה הלוי, הם חיבור טוב יותר לרשת התחבורה וגם, לפי העירייה, שמירת האפשרות להוריד בהמשך את שביל האופניים מהטיילת לכביש ולהקדיש אותה להולכי הרגל. גם בהסטת האוטובוסים לרוטשילד יש יתרונות, שכן מדובר בשדרה מסחרית, מה שיקל על רבים ממשתמשי התחבורה הציבורית, אך החיבור דרך רוטשילד לכיוון דרום ידרוש מעבר ברחובות צרים ופקוקים שספק אם יעמדו בעומס תחבורתי כזה. בעירייה מתכננים לנסות להתגבר על זה באמצעות הגבלת תנועת הרכב הפרטי במקטעים שונים בשדרה.

מעבר חציה ברחוב אלנבי, תל אביב. צילום אביה בן דוד

רחוב אלנבי, תל אביב. צילום אביה בן דוד

כמו כן, יוכשרו נתיבי העדפה ברחובות הרכבת, נחלת בנימין, דרך יפו והרצל שיתמכו במסלולי התחבורה הציבורית החלופיים. ברחוב הרצל שיוסטו אליו אוטובוסים מדרך יפו לאחד העם יוסדר נתיב העדפה לאוטובוסים אך לפי העירייה במקטע המרכזי בין סלמה לדרך יפו הנושא נמצא בבדיקה שכן הכשרתו תבוצע על חשבון מקומות חניה. אם לא יוכשר הנתיב, האוטובוסים עלולים להיתקע בפקק יחד עם המכוניות.

מעבר האוטובוסים מאלנבי, ציר רחב שמוקדש לתחבורה ציבורית, לרחובות קטנים יותר עלול ליצור צווארי בקבוק שישפיעו על התנועה ברחבי מטרופולין תל אביב ולא רק על תושבי העיר עצמם. בנוסף, במקטעים מסוימים השירות יתדרדר באופן משמעותי – ברחוב אלנבי ובקינג ג'ורג' וברחובות הסמוכים לו וכן באזור כרם התימנים. אחת האפשרויות לפתרון היא הפעלת שאטלים באזורים אלו. ברחוב אלנבי לכל אורך העבודות תשמר רצועה לתנועת אופניים והולכי רגל ואולם עדיין הנגישות לשוק הכרמל ולעסקים הסמוכים תפגע. חשש מרכזי הוא מקריסת התחבורה בימי שישי, אז העיר מוצפת בתיירות פנים. יתכן שבעירייה יצטרכו להגביל את תנועת הרכב הפרטי באזור בימים אלו.

גם לאחר סיום העבודות, האוטובוסים והרכבים (לפחות ברוב התוואי) לא יחזרו לאלנבי, ויעבור בו קו הרכבת הקלה בלבד. הרחוב יעבור שדרוג משמעותי שישפיע גם על הכנסות בעלי העסקים (בתקופת העבודות – לרעה) ומיזמי הנדל"ן. במרכז השדרה תעבור הרכבת הקלה והרחוב יעבור שיפוץ משמעותי.

ומה לגבי העסקים שיספגו את ההשלכות של סגירת אחד הרחובות המרכזיים והמתויירים בתל אביב לעבודות. הם לא יקבלו פיצוי כלל. לפי העירייה, למרות שהוקמה קרן סיוע בהשתתפותה ובהשתתפות משרד האוצר, "בשל התנגדות האוצר, לא ניתן כלל סיוע לעסקים שאינם נמצאים מול אתרי עבודות תת־קרקעיות, וזה כולל את כל הקו הסגול, רוב הקו הירוק ואת שדרות ירושלים ביפו (הקו האדום), בהן העבודות קרובות לסיום".

עם זאת, בעיריית תל אביב אומרים כי תוקנו חוקי עזר שמעניקים לעסקים פטור מתשלום אגרות שונות בתוואי הרכבת הקלה במקטעים שבהם מוצבת גדר. גורמים באוצר אמרו כי הכלל שנקבע הוא שעסקים יפוצו רק אם מבוצעים עבודות ייחודיות לידם, כמו חפירות של הרכבת הקלה מתחת לאדמה, ולא אם מדובר בעבודות שיכולות להתבצע גם במקרים אחרים כמו עבודות עירייה וחברת חשמל לדוגמה. עוד אמרו כי בעתיד, העסקים שממוקמים ברחוב יהנו ממרחב ציבורי טוב יותר ומהכנסות גבוהות יותר כפי שהוכיח המקרה של רחוב יפו בירושלים והעירו שבכל מקרה העירייה יכולה לפצות מיוזמתה בעלי עסקים גם מבלי שתהיה תמיכה ממשלתית לכך.

הקו הסגול אמור להיפתח בשנת 2026, אך לפי דיווח החברות המבצעות לבורסה הן מחויבות למסור אותו רק באוגוסט 2027.

חנות מזכרות, שלט ברוסית ברחוב אלנבי, תל אביב. צילום אביה בן דוד

רחוב אלנבי, תל אביב. צילום אביה בן דוד

קטגוריות: תחומים אחרים

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.