צומת ברחוב יגאל אלון תל אביב. צילום: תל אביב אונליין
צומת ברחוב יגאל אלון תל אביב. צילום: תל אביב אונליין

עיריית תל אביב-יפו עוצרת התחדשות עירונית בנחלת יצחק

במכתב שהופץ לתושבים הודיעה חברת ״עזרה וביצרון״ של העירייה כי תעצור פרויקטים להתחדשות עירונית בשכונה. העירייה: ניתן להמשיך לקדם היתרי בניה מתוקף תמ"א 38
איתי בכר | 16.12.2021

חברת ״עזרה ובצרון״ של עיריית תל אביב היום הפיצה אתמול (רביעי, 15.12.21) מכתב לתושבי שכונת נחלת יצחק בו היא מודיעה כי לא תקדם יותר פרויקטים להתחדשות עירונית. משיחות של תל אביב אונליין עם תושבי השכונה נטען כי לא הוסבר השיקול מאחורי ההחלטה ולמעשה תושבים רבים, ובהם שמאים ומהנדסים, מפרשים באופן שונה את הכתוב.

לפי תגובת העירייה שנמסרה לבקשת תל אביב אונליין, מדובר בהחלטה זמנית עד לגיבוש תמונת עתיד עדכנית לשכונה. עוד נטען כי ההחלטה אינה נוגעת לפרויקטים שהחלו תהליך תכנוני וכי ניתן להמשיך לקדם בניה מתוקף תמ״א 38.

במכתב שהופץ לתושבים נכתב כי בשבוע האחרון התקיים דיון פנימי של הגורמים המקצועיים במנהל ההנדסה של העירייה בנושא שכונת נחלת יצחק. בדיון הוחלט כי ״בשכונת נחלת יצחק לא יקודמו כרגע תוכניות להתחדשות עירונית ולא ישונה הרח״ק (זכויות הבנייה המקסימליות שניתן לאשר במסגרת תכנית מתאר) מ-4 ל-6״.

עוד נכתב כי ״בשלב זה, מנהל ההנדסה ימשיך לאפשר קידום של היתרי בניה בלבד, ועל כן לצערנו ׳עזרה ובצרון׳ נאלצת לעצור בשלב זה את קידום הפרויקטים המתחמים בשכונת נחלת יצחק. נשמח לעמוד לרשות בעלי הדירות בעתיד ככל והמדינות התכנונית בשכונה תשתנה״.

המכתב שהופץ לתושבי השכונה

המכתב שהופץ לתושבי השכונה

״לא ברור מה הסיבה של ההודעה״ משתפת נחמה גולדווסר, יו״ר ועד תושבי השכונה. ״אני חושבת שהעירייה עוצרת את זה כי היא רוצה שבמקום בנייה של 16 קומות תהיה בנייה של 30 קומות, היא רוצה לצופף עוד את נחלת יצחק בגלל הבנייה של הרכבת הקלה. זאת רק הערכה שלי״ .

גולדווסר מוסיפה: ״בסוף לא יוכלו להקים במקום כל בניין מגדל. יתכן שפניהם לפינוי בינוי, משמע איחוד מגרשים, ואז בניית מגדלים. ועדיין כדאי להבין ולא לשער״. תל אביב אונליין קיימה שיחות עם מספר אנשי נדל״ן – ואף אחד לא הצליח לפרש בדיוק את הכתוב. גם גולדווסר מספרת כי ועד השכונה לא הצליח להבין את משמעות הפרסום: ״אני כתבתי בקבוצה של הוועד וכל אחד הבין משהו אחר. אחד הבין שזה טוב, אחד הבין שזה רע״.

נחמה גולדווסר. צילום: ניר קידר

נחמה גולדווסר. צילום: ניר קידר

״זה לא הגיוני ביום אחד לטרוף את הקלפים״ אומרת גולדווסר, ומוסיפה: ״מה עם אלה שהתחילו (תהליך התחדשות עירונית – א.ב) ולא סיימו? אי אפשר להחליט החלטה כה הרת גורל, במיוחד כשיש בניינים מאוד זקנים ולא לכל האנשים יש יכולת לשקם בניין, מה יהיה בגורלם? אני הייתי מצפה שתהיה תכנית חלופית של העייריה״.

גולווסר מסכמת בכך שהיא מקווה שהתושבים לא ינוצלו. ״חסר רק שיעבירו זכויות של תושבים ליזמים״ היא מספרת.

ועד שכונת נחלת יצחק החליט לשגר מכתב לעיריית תל אביב-יפו בו הוא דורש מהעירייה מענה מפורט על סטטוס ההתחדשות העירונית בשכונה: ״הופעתנו להיחשף למסמך מטעם ׳עזרה ובצרון׳ העירונית. אנו למדים גם מהתקשורת כי עיריית תל אביב יפו החליטה לעצור/להקפיא התחדשות עירונית בכל שכונת נחלת יצחק וכי היא בוחנת מחדש התפתחויות עתידיות בשכונה. איננו מבינים האם זה כולל פרויקטים תמ״א 38/1, 38/2 או פינוי-בינוי ובאיזה שלב בתהליך״.

עוד נכתב כי ״תושבי שכונות נחלת יצחק עוברים בשנים האחרונות מטרדי בנייה מאסיביים, השלכות ישירות ועקיפות להתחדשות העירונית, בפרט במעטפת השכונה. תושבים מוקפים בבניית מגדלים קיימים ו/או עתידיים רבי קומות וללא מתן פתרונות אמיתיים לתושבים עצמים שמושפעים מכך היום ויושפעו מכך גם בעתיד הקרוב. לגבי כל פרויקט עתידי, אנו משתדלים לפנות נקודתית ולהציף בפניכם את הבעיות הצפויות״.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: ״ראשית נדגיש כי ההודעה של חברת עזרה ובצרון נוגעת לפרויקטים שלא החלו הליך תכנוני, אלא היו בשלב בדיקות התכנות. בדיקות ההתכנות כללו הצעות הפורצות את היקפי הבנייה והגובה שאושרו בתכנית המתאר העירונית תא 5000. הדבר הודגש בכל שלבי העבודה ונעשה הליך תיאום ציפיות מסודר מול כל הגורמים טרם התנעת התהליכים. חשוב להבהיר כי לא מדובר בהחלטה לא לקדם תכניות התחדשות עירונית בשכונה, אלא לקדם/לעשות בחינה כוללת לכלל השכונה בה תגובש תמונת עתיד עדכנית ובשלב זה לא לקדם תכנון הפורץ או סותר את תכנת המתאר העירונית. ההחלטה התקבלה לאחר בחינה של כל הגורמים המקצועיים ובהתחשב בשינויי התחבורה העתידיים באזור ובפרוגרמות הנדרשות לצרכי ציבור. יש לציין כי ניתן לקדם היתרי בניה מתוקף תמ"א 38 בהתאם למדיניות של הועדה המקומית״.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *